۱۱.۱۲.۹۱

ˈفرانسوا اولاندˈ نتوانست نظر پوتین نسبت به سوریه را تغییر دهد


مساله سوریه که موضوع اصلی مورد اختلاف روسیه و کشورهای غربی می باشد، موجب بروز منازعه میان ˈولادیمر پوتینˈ و ˈفرانسوا اولاندˈ روسای جمهوری روسیه و فرانسه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با ˈفرانسوا اولاندˈ همتای فرانسوی خود در کاخ کرملین گفت: رئیس جمهوری فرانسه چند پیشنهاد جدید درباره سوریه مطرح کرد که در باره آن باید با همه شرکا گفت و گو کرد.

پوتین سپس اذعان کرد که گفت و گو با همتای فرانسوی خود درباره مساله سوریه با بحث‌های شدیدی همراه بود که به مناظره کشید.


وی گفت: معتقدم که رئیس جمهوری فرانسه در مواردی با دیدگاه‌های ما در باره سوریه موافق است.

رئیس جمهوری روسیه سپس به اختلاف شدید با همتای فرانسوی خود در باره سوریه اذعان و و یادآوری کرد: این امر مذاکرات دو طرف را پیچیده کرد.

ˈفرانسوا اولاندˈ نیز در کنفرانس مطبوعاتی با لحن شوخی به وجود اختلاف میان کشورش با روسیه در مساله سوریه اذعان کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود به حادثه اخیر تروریستی در دمشق اشاره کرد که حدود یکصد کشته و دهها مجروح برجای گذاشت و گفت:جامعه جهانی باید قاطعانه این اقدام وحشیانه را محکوم کند.

پوتین گفت: نباید اجازه داد که گروههای رادیکال و تروریسم بین المللی از تراژدی سوریه برای اهداف خود سوء استفاده کنند.

وی افزود: یک هفته پیش حمله انتحاری در نزدیکی ساختمان سفارت روسیه در دمشق رخ داد که بر اثر آن شمار زیادی انسان بیگناه ازجمله کودکان جان خود را از دست دادند.

پوتین تشریح کرد: بدیهی است که جامعه جهانی باید این گونه اعمال شرورانه را شدیدا محکوم کند.

رئیس جمهوری فرانسه که امروز صبح برای دیدار دو روزه کاری به مسکو سفر کرده است، در گفت و گو با رادیو اکومسکو اعلام کرد که در دیدار با رئیس جمهوری روسیه در باره مساله سوریه گفت و گو خواهد کرد.

اولاند موضع فرانسه در باره مساله سوریه را که بر حمایت یکجانبه از معارضان سوری و مداخله در امور این کشور استوار شده است، تکرار کرد.

روسیه بر خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل توسط مردم سوریه از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته‌های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تأکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و به رغم گذشت حدود یک سال و نیم از ناآرامی ها، بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی‌اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

مقامات ارشد روس ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عربی در ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه‌های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که مخالفان مسلح دولت در این کشور، تروریست‌های حرفه‌ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی افراطی هستند.

اردوگاه غربی - عربی ضدسوری بر خلاف توافق بین المللی در ژنو مبنی بر مذاکره و توقف درگیری‌ها و همچنین نشست‌های شورای امنیت، با اعزام عوامل کماندویی خود و افراد مسلح از کشورهای مختلف، گسترش درگیری‌ها در سوریه را اولویت کاری خود قرار داده که این اقدام‌ها بارها مورد انتقاد جامعه بین المللی به ویژه روسیه و چین قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: