۱۷.۱۲.۹۱

یونسکو: سناریوی غارت میراث تاریخی عراق اکنون در سوریه اجرا می شود


شبکه ˈالمیادینˈ روز پنجشنبه اعلام کرد: گروه‌های مسلح با سرقت اشیای تاریخی از مناطق مختلف سوریه، آنها را در کشورهای دیگر با سلاح مبادله می کنند.


المیادین در گزارشی در این باره نوشت: ˈآندره باروخˈ باستان شناس فرانسوی گفته است هر انسان متمدنی دو میهن دارد، یکی میهن اصلی و دیگری سوریه. اما طی ماه‌های اخیر گنجینه آثار نفیس سوریه به دست افراد مسلحی افتاده که بازار خرید و فروش آنها را در جهان رونق داده اند.

به گزارش این شبکه ، اشیای تاریخی و باستانی در سوریه غارت می شود، بخشی از آنها از بین می رود و بخشی هم در کشورهای دیگر به فروش می رسند. مجسمه هایی که هزاران سال در برابر جنگ‌ها و ناآرامی‌ها مقاومت کرده اند، از بین می روند. گروه‌های مسلح برای تامین سلاح این آثار را در ترکیه می فروشند.

المیادین اضافه کرد: موضوع سرقت و قاچاق آثار تاریخی و غارت ۱۲ موزه مهم و ارزشمند سوریه و حمله به مراکز دینی و تاراج همه محتویات آنها، مسوولان ˈیونسکوˈ را هم نگران کرده است.

این سازمان با هشدار نسبت به وضعیت آثار تاریخی سوریه اعلام کرد که سناریوی غارت میراث تاریخی عراق اکنون در سوریه اجرا می شود.

یونسکو اعلام کرد: بخشی از میراث باستانی سوریه در بازارهای مختلف در جهان مشاهده می شود.

مسوولان سازمان ملل و دولت‌های غربی هم اعلام کردند که گروه‌های مسلح برای تامین مالی عملیات جنگی خود اشیای باستانی سوریه را می فروشند.

در همین حال ˈبشار الجعفریˈ نماینده سوریه در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست غارت و تخریب آثار باستانی سوریه از سوی گروه‌های مسلح را محکوم کنند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه راه را برای این گروه‌ها باز کرده تا با غارت آثار و اشیای ارزشمند و قدیمی سوریه، آنها را در خاک ترکیه بفروشند.

هیچ نظری موجود نیست: