۱۹.۱۲.۹۱

بی بی‌سی ارتباط پنتاگون با مراکز شکنجه در عراق را در قالب مستند ویدیویی منتشر کرد.


روز گذشته، روزنامه «گاردین» و «بی بی‌سی» عربی، نتایج تحقیق و تفحص مشترک خود درباره ارتباط پنتاگون با مراکز شکنجه در عراق را در قالب مستند ویدیویی منتشر کردند.

بنا بر این گزارش، این دو رسانه می گویند، پنتاگون یکی از ژنرال‌های بازنشسته خود را ـ که در جنگ‌های آمریکای مرکزی، در نیکاراگوئه و السالوادور، حضور کارآمدی داشت ـ به دور از سروصدای رسانه‌ای به عراق فرستاده بود تا بر کار این بازداشتگاه‌ها و مراکز شکنجه نظارت کند.

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر و تحقیق گاردین و بی‌بی سی عربی نشان می دهند که بد‌ترین و سخت‌ترین شکنجه‌ها پس از سرنگونی صدام حسین در همین بازداشتگاه‌ها صورت گرفته است.


ژنرال «جیمز استیل» ۵۸ ساله، نظامی بازنشسته‌ای است که از سوی «دونالد رامسفلد» مأمور تشکیل نهادی متمرکز برای سرکوب گروه‌های شورشی سنی مذهب در عراق شد. گاردین و بی‌بی سی عربی از کلنل جیمز کافمن، به عنوان مشاور ارشد و همراه جیمز استیل در راه اندازی و اداره این بازداشتگاه‌ها در راستای اهداف سرکوب شورشیان نام بردند.

این دو رسانه مدعی اند، شواهد و مدارک بسیاری دارند که نشان می دهند این بازداشتگاه‌های مخوف که شکنجه سازمان یافته در آنجا رایج است، با میلیون‌ها دلار سرمایه آمریکا راه اندازی شده است.

در این مستند، شاهدان عینی شکنجه‌ها که خود در این مکان‌ها زندانی یا مأمور نظامی بودند، شهادت می دهند که شکنجه و خشونت از سوی نظامیان ارشد آمریکایی هدایت می شد.

رد پای ژنرال دیوید پترائوس در شکنجه گاه

این گزارش تحقیقی مشترک همچنین از نقش ژنرال دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا که در ماه نوامبر به دلیل افشای رابطه نامشروع خود ناچار به استعفا شد در راه اندازی این بازداشتگاه‌ها پرده برمی دارد.

این گزارش می افزاید، جیمز کافمن، مشاور ارشد جیمز استیل از سوی ژنرال پترائوس در سال ۲۰۰۴ مأمور سفر به عراق و کمک به تشکیل نیروهای امنیتی ویژه عراق شد. این مستند می گوید، کافمن مستقیم درباره هدایت پروژه بازداشتگاه‌های مخوف در خاک عراق به پترائوس گزارش می داد.

ژنرال السمری، یک نظامی عراق که یک سال در بازداشتگاه‌های امنیتی عراق با استیل و کافمن کار کرده است، در این مستند حضور دارد. او می گوید: «پترائوس و کافمن را همیشه با هم در بازداشتگاه می دیدیم. هر بار آن‌ها را دیدم کنار هم راه می رفتند و به آرامی با هم صحبت می کردند. پترائوس همه چیز را درباره واقعیت مخوف و خشن و رواج روزمره شکنجه در این بازداشتگاه می دانست ».

تیم‌های ویژه بازجویی و شکنجه

بنا به گزارش گاردین، هر یک از بازداشتگاه ها، تیم بازجویان و شکنجه گران ویژه خود را داشته است. بنا به گزارش این روزنامه، هر تیم از یک فرمانده امنیتی و هشت بازجو تشکیل می شد.

این مستند می افزاید: «تیم‌های بازجویی از هر گونه ابزار و شیوهٔ شکنجه برای اعتراف متهم استفاده می کردند. شواهد نشان می دهد که شکنجه با وسایل برقی، کشیدن ناخن، شلاق به نقاط حساس بدن و آویزان کردن متهم از سقف به شکل وارونه بسیار رایج بوده است».

اما شواهدی نیست که استیل و کافمن خود هیچ گاه متهمی را شکنجه کرده باشند. با این حال شواهد دیگر، حاکی از آن است که این دو فرمانده ، گاه در روند بازجویی و شکنجهٔ متهم حضور داشتند و خود در صدور فرمان بازداشت هزاران متهم نقش مستقیم داشتند.

ژنرال السمری در این مستند می گوید، در یک مورد پسر چهارده ساله‌ای به یکی از قفسه‌های کتابخانه یکی از اتاق‌ها به شکلی که پا‌هایش تا بالای سر او قرار می گرفت، طناب پیچ شد. این نظامی عراقی می گوید: «تمام بدن این پسربچه پس از چندساعت که در این وضع طناب پیچ بود و در اثر ضربات شلاق با کابل کبود بود».

ژیل پرس، عکاس سابق «نیویورک تایمز» نیز که در سفری به شهر سامره عراق موفق به بازدید از یکی از بازداشتگاه شده است، در این مستند می گوید: «در کتابخانه بازداشتگاه با استیل گفت وگو می کردیم و لکه‌های خون را همه جای کتابخانه می شد دید».

پیتر ماس، خبرنگاری که به همراه ژیل پرس گفت وگو با استیل را انجام داده می گوید: در طول مصاحبه صدای فریادهای بلند و نالهٔ کسی می آمد که مدام می گفت: «الله، الله».

برنامه تلویزیونی اعتراف گیری

گاردین همچنین گزارش داد که برخی از متهمان وادار به حضور در جلوی دوربین تلویزیون برای اعتراف و ابراز پشیمانی شده اند. این فیلم‌ها در برنامه‌ای با نام «تروریسم در چنگال عدالت» از شبکه‌ای تلویزیونی در عراق پخش شد .

گاردین افشا می کند مدارکی دارد که نشان می دهد دوربین هایی که برای ضبط این برنامه‌ها استفاده شده، همه با بودجه نظامی دولت آمریکا خریداری شده اند.

پخش نخستین بخش از برنامه با خشم افکار عمومی در عراق مواجه شد. ژنرال السمری در مستند می گوید: پس از این واکنش، ژنرال پترائوس در تماس تلفنی مستقیم خواهان آن شد که پخش این برنامه متوقف شود. این فرمانده نظامی عراقی مدعی می شود که بیست دقیقه پس از تماس پترائوس، وزارت کشور عراق نیز طی تماس تلفنی تأکید دوباره کرد که پترائوس خواهان توقف پخش برنامه شده است.

سعدی اتومن، مترجم ویژه پترائوس در عراق نیز تأیید می کند که چنین تماس تلفنی از سوی پترائوس انجام گرفت و او به عنوان مترجم گفته‌های پترائوس را ترجمه و منتقل کرد.

رسانه‌های انگلیسی‌ این کار تحقیقی افشاگر را پس از انتشار اسناد «ویکی لیکس» درباره نقش مستقیم پنتاگون در شکنجه گاه‌های عراق آغاز کردند. مقامات آمریکایی و عراقی هنوز به پخش این مستند واکنشی نشان نداده اند.


منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: