مجسمه میترا، در موزه لوور فرانسه، پیدا شده در کاوشگریهای باستان شناسی در ایران |
گروهی از دانشوران غیر پارسی نیز همانند پارسیان، کیومرث را همان آدم دانسته اند ( به گفته فردوسی، کیومرث اولین انسان بر روی زمین است) اما در باره نام وی با علمای پارسی موافق و در باره حال و صفت او مخالفند و گویند کیومرث که پارسیان آدم علیه السلامش دانستهاند، عمرب یافث بن نوح بوده و مردی کهنسال بود و سالار قوم بود و به کوه دماوند از جبال طبرستان (مازندران ) مشرق مقیم بود و ملک آنجا و پارس داشت و کارش بالا گرفت و پسران خود را گفت تا بابل را بگرفتند و مدتی ملک همه اقالیم ( اقلیم ها) داشتند و کیومرث همه بلاد خویش را مصون کرد و شهرها و حصارها بنیاد نهاد و آباد کرد و سلاح فراهم آورد و اسب گرفت و سی زن اختیار کرد و نسل وی از آنها بسیار شد. پسرش ماری و دخترش ماریانه که در اواخر عمر وی زاده شدند، نزد وی بسیار عزیز بودند و به آنها دلبسته بود و تقدمشان داد، از این رو شاهان از نسل ایشان بودند و ملک وی گسترش یافت و بزرگ شد.
بنابرین کیومرث را دانشوران اقوام مختلف، پدر پارسیان میدانند. و تاریخ گذشته جهان از روی زندگانی ملوک پارس آسانتر و روشنتر از ملوک اقوام دیگر است، زیرا از اقوام منصوب به" آدم "جز ایشان (پارسیان) قومی نبوده که ملکشان دوام و اتصال یافته باشد و پادشاهان داشته باشند که فراهمشان آرد و در قبال دشمنان حمایتشان کند و بر پیکار جویان چیره شود و ستمگر را از ستمکش باز دارد و به کارهایی وادارشان کند که مایه شوکتشان شود و پیوسته و دائم و منظم باشد و خلاف از سلف گیرد. به همین سبب تاریخ از روی زندگی ملوک پارس درست تر و واضحتر است. پس تاریخ نگاران تاریخ بشر را از روی تاریخ پارسیان بنگارند و موارد اختلاف و اتفاقشان را در باره پادشاه هر دوران بگویند.
تاریخ طبری. جلد اول
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر