۱۲.۱۲.۹۱

وقتی‌ اردوغان سرخورده برای گرفتن امتیاز، شورش می‌کند


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۳۱-۲-۲۰۱۳ همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان را به ابراز اظهارات "گمراه کننده و نادرست" متهم کرد.


 اردوغان، در سخنرانی خود در نشست انجمن اتحاد ادیان سازمان ملل متحد که در وین برگزار شده بود، صهیونیسم را یک جنایت بشری برشمرد.

وی با مخاطب قرار دادن غربی‌ها گفته بود همانطوری که سخن گفتن درمورد "صهیونیسم و یهودیت" را ممنوع و رفتاری "فاشیستی و ضد انسانی" تلقی می کنید، "اسلام هراسی بیمارگونه" را نیز باید به عنوان "جنایتی علیه بشریت" اعلام کنید.

در همین حال رئيس کنگره خاخام‌های یهودی اروپا ضمن اعتراض شدید به اظهارات اردوغان، سخنان نخست وزیر ترکیه را هجومی آکنده از نفرت علیه یهودیان توصیف کرد.

کنگره خاخام‌های اروپا از ۷۰۰ عضو تشکیل می شود و شمار یهودیان اتریش نیز به ۱.۷ میلیون تن‌ بالغ می گردد. همچنین ۱۷ هزار تن‌ از جمعیت ۷۶ ملیونی ترکیه یهودی هستند.

روابط میان اسرائیل و ترکیه بر اثر کشته شدن ۹ امدادگر ترک در کشتی حامل مواد غذایی برای اهالی محاصره شده غزه در سال ۲۰۱۰ توسط کماندوهای اسرائیلی به طور کامل قطع شد.

در همین حال بنحاس گولدشمیت خاخام ارشد مسکو و رئیس کنگره خاخام‌های اروپا، هجوم اردوغان به صهیونیسم و انتقاد از آن را اقدامی آنتی سمتیسم (یهود ستیزانه) تشبیه کرد.

وی افزود:" چنین اظهاراتی نمی تواند قتل عام ارامنه و خانواده‌های آنها را به دست دولت عثمانی از یاد ببرد، جنایتی که تا هنوز دولت ترکیه از اعتراف به آن خوداری می کند.

از سوی دیگر "تومی ویتور" سخنگوی کاخ سفید آمریکا نیز اظهارات اردوغان را محکوم کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت:" ما سخنان نخست وزیر ترکیه و توصیف صهیونیسم به عنوان جنایتی ضد بشری از سوی وی را یک توهین و اشتباه تلقی می کنیم".

منبع: alarabiya




سخنان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره اینکه صهیونیسم را جنایت علیه بشریت خوانده بود، مورد انتقاد شدید مقامات اسرائیل و آمریکا قرار گرفت.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر در ترکیه به سر می برد، ضمن انتقاد از سخنان نخست وزیر این کشور اعلام کرد که در این زمینه با اردوغان نشستی جداگانه برگزار خواهد کرد.

وی همچنین پس از دیدار با وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری گفت: «کاملا واضح است که ما نه تنها مخالف این سخنان هستیم بلکه آن را ناشایست می دانیم. همچنین باید گفت که ترکیه و اسرائیل هر دو متحدان حیاتی ایالات متحده آمریکا هستند و خواهان همکاری آنها با یکدیگر هستیم و می خواهیم این همکاری از سطح حرف فرا تر رود و آنها نسبت به برداشتن قدم های جدی برای تغییر این رابطه اقدام کنند.»

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت: «به عنوان یک کشور ما هیچگاه ضدیتی با کشور و یا ملت دیگری نداشته ایم. اگر در این بین ضدیتی وجود داشته باید اشاره کنم که دلیل آن مرگ ۹ شهروند ترک در آبهای بین المللی بدون توجه به توافق های صورت گرفته بود. این ضدیت در واقع سه سال پیش از سوی اسرائیل و با حمله به کشتی حامل کمک های بین المللی به غزه آغاز شد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز سخنان اردوغان را محکوم کرده است.

اردوغان در کنفرانس ائتلاف تمدن ها که در وین برگزار شد، گفته بود: «اجتناب ناپذیر است که اسلام هراسی نیز مانند صهیونیسم، فاشیسم و ضد یهودیت از مصادیق جنایت علیه بشریت قرار گیرد.»


منبع


هیچ نظری موجود نیست: