۱۲.۱۰.۹۱

مته به خشخاش نگذاریم ...... Let’s Give Up on the Constitution


مقاله‌ا‌ی در نیویورک تایمز به قلم یک استاد قانون اساسی دانشگاه جورج تاون نوشته شده است. این پرفسور بعد از چهل سال درس دادن قانون اساسی و از جمله قانون اساسی تقدیس شده ایالات متحده، می گوید برای حفظ دموکراسی و زنده نگاه داشتن یک جمهوری، می بایست قانون اساسی را به کناری بگذاریم.


پرفسور سیدمن می گوید که تکیه کردن به یک متن که دو قرن پیش نوشته شده و تلاش برای فهم آن، به جای بحث و تبادل نظر درباره موضوعات، باعث کند شدن چرخ سیاست می شود. در ایالات متحده رسم است که کسی که نافرمانی از قانون اساسی را تبلیغ می کند را ضد جمهوری معرفی کنند ولی پدران پایه گذار و نویسندگان قانون اساسی به کرات آن را زیر پا گذاشتند. زمانی که پدران پایه گذار قانون اساسی اولیه را نوشتند، اصولا برای نوشتن متن دیگری به فیلادلفیا رهسپار شدند. تامس جفرسون، موثرترین تصمیم ش یعنی خرید ایالت لوئیزیانا از فرانسوی ها را خارج از اختیارات قانون اساسی خودش به عنوان رییس جمهور می دانست.
انچه این استاد دانشگاه توصیه می کند نه فراموش کردن اصول دموکراتیک، بلکه درگیر نشدن در متن است. رییس جمهور می بایست به جای اینکه با تکیه به اختیارات قانون اساسی اش علیه ایران اعلام جنگ بکند، در مقابل مردم توضیح بدهد چرا بایستی با ایران وارد جنگ شد. کنگره به جای بچه بازی هایی که زیر پوشش قانون اساسی انجام می شود، بتواند توضیح بدهد که چرا مانع تغییر مالیات هاست. هر چه نباشد کشورهایی چون بریتانیا فاقد یک قانون اساسی مکتوب هستند ولی به راحتی اصول شهروندی را رعایت می کنند. آنچه روح قانون اساسی نامیده می شود در متنی شعرگونه و قدیمی نیست بلکه در درک مشترکی است که ما به عنوان یک ملت می بایست خود بر خودمان حکومت بکنیم و مشکلات مان را حل بکنیم.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: