۲۶.۱۰.۹۱

جانشین روسیه بعد از خروج این کشور از قباله کیست؟


اعتبار پیمان اجاره ایستگاه رادار قباله آذربایجان توسط روسیه در ژانویه سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. اجاره این ایستگاه برای دوره بعدی تمدید نشد. روسیه استفاده از این ایستگاه را متوقف کرده است.


ایستگاه رادار قباله در زمان اتحاد شوروی در سال ۱۹۸۵ میلادی با هدف هشداردهی حملات احتمالی موشکی از جهت جنوب ساخته شد. این ایستگاه کنترل اراضی در شعاع ۶۰۰۰ کیلومتر ( از جمله ایران، ترکیه، هند، خاور نزدیک، اقاینوس هند و بخشی از قاره استرالیا) را ممکن می سازد.

ژانویه سال ۲۰۰۲ میلادی در مسکو موافقت نامه‌ای بین فدراسیون روسیه و آذربایجان در باره اجاره ایستگاه رادار قباله به امضا رسید. مطابق با این پیمان، ایستگاه در مالکیت آذربایجان است ولی روسیه از آن استفاده می کند. اجاره بهای سالانه این ایستگاه به مدت ۱۰ سال برابر ۷ میلیون دلار بود. اینک باکو قیمت را تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال افزایش داده است. پیداست چنین شرایطی رضایت مسکو را بر نمی آورد.

به گفته کارشناسان نظامی، مسکو قادر است دیگر منابع اطلاعاتی را جایگزین ایستگاه قباله کند. وزارت دفاع روسیه در آینده نزدیک بهره برداری از ایستگاه رادار جدید « وارونژ – دی .ام» را آغاز خواهد کرد که در قفقاز شمالی قرار دارد. در لحظه کنونی آزمایش آن جریان دارد. علاوه بر آن، در روسیه سیستم متحرک هشداردهی پرتاب موشک‌ها ایجاد می شود. آنها را می توان در زمان ضروری به محل لازم رساند و هر گونه باصطلاح « پنجره ای» را بست. به این ترتیب ایستگاه رادار قباله، برگ دیگری در تاریخ دفاع ضد موشکی روسیه را ورق خواهد زد.

در عین حال، ایستگاه رادار قباله از نظر خصوصیات فنی خود یکی از قوی‌ترین ایستگاهها در جهان در بین ایستگاه‌های رادار از این نوع باقی می ماند. تعدادی از کارشناسان منطقه‌ای در این رابطه دست به حدسیاتی می زنند که پس از خروج متخصصان روسیه از قباله، دیگران می توانند به آنجا بیایند. به عنوان یکی از فرضیات، از کشورهای مشخصی مثل انگلیس و آمریکا که نفت آذربایجان را در تصرف خود دارند و علی‌ اوف دیکتاتور را برای تو سر مردم زدن آنجا گذاشته اند نام برده می شود.

البته از ایران هم نام برده میشود که بیشتر جنبه شوخی‌ و شلوغ کردن موضوع را دارد تا واقعیت، چرا که حکومت آخوندی از سهم ایران در دریای خزر نمیتواند استفاده، و حرف از استفاده ایستگاه جاسوسی در آذربایجان که کلا در اختیار غربی هاست، مسخره به نظر میاید.

هیچ نظری موجود نیست: