۳.۱۱.۹۱

شکایت قبرس به سازمان ملل: ترکیه آثار باستانی قبرس را نابود و قاچاق می‎کند

کشف فساد و دزدی جدید ترکیه از همسایگانش!!



نماینده دایم قبرس در سازمان ملل متحد با شکایت از مقامات دولت ترکیه از دولت‎های جهان خواست از تلاش‎های قبرس برای حفظ میراث فرهنگی‌اش از خطر غارت و تخریب بدست ترکیه حمایت کنند.
به گزارش سرویس فرهنگی طبنا به نقل از قبرس میل؛ "نیکوس ایملیانو" نماینده دایم قبرس در سازمان ملل متحد؛ با شکایت از مقامات دولت ترکیه، آن‎ها را به نابودی سیستماتیک آثار باستانی قبرس که در مناطق تحت اشغال ترکیه قرار دارند، متهم کرد.


وی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‎گفت به مسئله بازگشت و استرداد اموال فرهنگی به کشورهای مبدا اشاره کرد و گفت بسیاری از آثار هنری و اشیای باستانی قبرس هم اکنون به آثار قاچاق تبدیل شده و در شبکه‎های تجارت غیر قانونی خرید و فروش می‎شوند.

وی از جامعه جهانی درخواست کرد تا به طور یکپارچه از تلاش‌های قبرس در دسترسی به بخشی از میراث فرهنگی وبشری خود حمایت کنند.

قبرس می‎گوید از سال ۱۹۷۴ به بعد و اشغال غیر قانونی بخشی از خاک قبرس بسیاری از کلیساها و صومعه‎های کوچک و گورستان‎ها و کتابخانه‎ها و موزه‎ها و نیز مجموعه‎های خصوصی دارای اشیای هنری دینی و باستانی غارت و ویران شده‎اند
به گفته وی بیش از ۵۰۰ کلیسا و صومعه مورد غارت و تخریب قرار گرفته و یا آثاری از آن‎ها به موزه‎ها منتقل شده و یا به صورت غیر قانونی فروخته شده است. بسیاری از سایت‎های باستانی ودیگر مکان‎های متعلق به تمدن ۹ هزارساله و میراث فرهنگی این کشور به حال خود ومتروکه رها شده‎اند.

وی با اشاره به میراث ۹۰۰۰ ساله فرهنگی و تمدنی قبرس یادآور شد که خوشبختانه این میراث بخوبی حفاظت شده و حتی در بیشتر موزه‎های جهان آثار متعددی از تمدن باستانی قبرس قابل مشاهده است که باید به نسل‎های بعدی منتقل شود.

با این حال به گفته وی از سال ۱۹۷۴ به بعد و اشغال غیر قانونی بخشی از خاک قبرس بسیاری از کلیساها و صومعه‎های کوچک و گورستان‎ها و کتابخانه‎ها و موزه‎ها و نیز مجموعه‎های خصوصی دارای اشیای هنری دینی و باستانی غارت و ویران شده‎اند.

وی به عنوان نمونه به قاچاق موزاییک‎های نادرهنری متعلق به قرن ۶ میلادی ازکلیسای "کاناکاریا" اشاره کرد که با شکایت کلیسای ارتودکس قبرس درجریان حکم قاضی یک دادگاه ایالتی در ایالات متحده به صاحب اصلی آن بازگردانده شد.

وی خواستار اجرای مفاد کامل کنوانسیون سازمان ملل و یونسکو در نبرد با قاچاق آثار هنری و تاریخی شد.

ترکیه در ایران نیز از طریق پانترک‌هایی‌ که در رژیم به طور گسترده نفوذ کرده اند به طور سیستماتیک مشغول نابودی آثار باستانی و طبیعت ایران و ایجاد جو نفرت و دشمنی در بین ایرانی‌‌ها است.
ترک‌ها که در طول تاریخ به عنوان طایفه غلامان، شهرت دارند و به کشتن شبانه پادشاهان معروفند، و همیشه از غلامی در دربار پادشاهان شروع کرده و با نیرنگ و کشتن سران و ولینعمت خویش سرزمین‌ها را ابتدا فتح و سپس نابود کرده اند، و در غارت گری سابقه دیرینه‌ دارند، و در طول تاریخ جز کشتار، خیانت، فساد و نابودی ارمغان دیگری برای دنیا و جامعه بشری نداشته اند، برای پنهان کردن گذشته و تاریخ چادر نشینی، قبیلهٔ گری و توحّش خویش، سال هاست که آثار تمدن و باستانی دیگر کشور‌ها را از بین برده و یا دزدیده و به نام خویش ثبت میکنند. فجیعترین این دزدی‌ها و خسارت‌ها به تمدن باستانی در سوریه و در طی‌ اغتشاشات اخیر صورت پذیرفت و ترکیه با نابود کردن آثار باستانی ارزشمند شهر حلب، بزرگترین ضربه را به تاریخ تمدن بشری زد، و خیانت عظیمی‌ را به جامعه بشری انجام داد. و ترکیه حماقت بار می‌اندیشد که میتوان با انجام چنین اعمالی گذشته را پاک کرد و سر مردم دنیا کلاه گذاشت و خویش را به دنیا تحمیل کرد. دیگر خبر ندارد که تمامی این آثار باستانی با هزاران عکس و مقاله و گزارش و تفسیر در موزه‌های بزرگ دنیا ثبت شده‌اند و در کتاب‌های گوناگون بیشمار که به وسیله نویسندگان بیشمار و در طول تاریخ و زمان‌های مختلف، نوشته شده به نام صاحبان اصلی‌ خود ثبت گردیده اند.

هیچ نظری موجود نیست: