۸.۱۱.۹۱

تئاتر شهر مجموعه هنری رو به ویرانی!




با وجود درآمد‌های افسانه‌ای نفتی‌، نه تنها آبادانی در ایران بوجود نیامد، بلکه هر آنچه هم که ساخته شده بود، ویران شد. وقتی‌ کشور در اشغال یک مشت بیگانه ضّد ایرانی‌ است، بجز این هم نخواهد بود و نخواهد شد.
ایسنا نوشت:
«تئاتر شهر غریبانه 40 ساله می‌شود»
مدیر مجموعه تئاترشهر به مناسبت تولد چهل سالگی این بنا، یادداشتی را منتشر کرد.

سید صادق موسوی در این یادداشت که در اختیار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قرار داده نوشته است: « یک‌شنبه ۸ بهمن ماه برای عابران روزگذر و هرروزگذر چهار راه ولیعصر، تئاترشهر همان ساختمان همیشگی است. شاید تنها آذین‌بندی یک جشن ملی (سی و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر) نگاه روزمره‌ی آنها را اندکی متمایل به تفاوت کند که این روزها تئاترشهر تنها قلب این رویداد است.

شاید از هزاران جفت چشمی که امروز به تئاترشهر نظاره می‌کنند هیچ نگاه و تاملی بر این ساختمان مدور نماند که درنگ این نگاه شباهتی را بیابد بین آن و خیمه‌ای که روزگاری با نام تکیه دولت بر سر این ملت افراشته بود و امروز آن خیمه تنها در تابلویی نقاشی شده به یادگار مانده است!

شاید ذهن این هزاران چشم، خالی از هر پس زمینه‌ای باشد تا بدانند حکمت معمار این بنا در ترکیب و انتزاعِ کاشی فیروزه‌ای و سبز رنگ و در آجر نقش برجسته به پختگی معماری ایرانی باز می‌گردد که باز هم شاید روزی دیدگان مردم امروزی نمودی از برج طغرل شهرری را در آن ببینند و به اصالت فرهنگ و ‍ژرفای اندیشه هنرمند ایرانی برسند.

امروز بی شک کمتر حضوری خیره به مکانی می‌ماند که در تک‌تک آجرهای آن کلام و گفتار نقش‌آفرینانی جاودان مانده که اندیشه را به مردم خود هدیه می‌دادند.»




مجموعه تئاتر شهر به نوشته ویکی پدیا: مجموعه تئاتر شهر تهران بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی و به ابتکار و ریاست عالیه فرح پهلوی در تهران ساخته شد.

مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس اميرعلی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجاميد. این مجموعه در روز هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ ، سوسن تسلیمی ، مهدی هاشمی ، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.


در آغاز تئاتر شهر و اجرای تئاترها زیر سرپرستی سازمان جشن هنر شیراز بود ولی پس از چندی به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران واگذار شد.

این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار است و جزء میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود. مجموعه تئاتر شهر در چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولی عصر) در مجاورت پارک دانشجو در تهران قرار گرفته است و محوطه سنگ فرشی وسیع و زیبایی دارد.

بنای زیبای تئاتر شهر به شکل دایره و بر اساس طرحی از اميرعلی سردار افخمی است. این ساختمان با نظارت مهندسی سردار افخمی، در طول پنج سال، در محلی که پیش‌تر کافه شهرداری خوانده می‌شد، ساخته شد و درسال ۱۳۵۰ گشایش یافت‌.





تئاتر شهر پیش از انقلاب ابتدا زیر نظر رادیو و تلویزیون اداره می‌شد، سپس تحت نظارت اداره فرهنگ قرار گرفت و پس از انقلاب نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرپرستی آن را برعهده گرفت‌. طراح کل این اثر فرح پهلوی است.

تئاتر شهر هم‌چنین، دارای یک کتابخانه تخصصی هنر است که هنرمندان، متخصصان و دانشجویان تئاتر، و هنرجویان کارگاه‌های نجاری و خیاطی از آن استفاده می‌کنند.

مجموعه تئاتر شهر که در ابتدا تنها برای اجرا در تالار اصلی ساخته شده بود درحال حاضر با پنج تالار فعالیت می کند.

سالن اصلی (گنجایش ۵۷۹ تن‌)
سالن چهارسو (گنجایش ۱۲۰ الی ۴۰۰ نفر که تغییر حجم دکور و صحنه امکان تغییر گنجایش را می‌دهد)
سالن قشقایی
سالن سایه
کارگاه نمایش
مجموعه تئاتر شهر دارای دو سالن دیگر به نام های تالار کوچک و تالار شماره دو است که طی چند سال اخیر به دلیل نیاز به تعمیر تعطیل شده و تاکنون اقدامی برای بازگشایی شان صورت نگرفته است.
کافه تریای سالن اصلی و همچنین کافه تریای سالن چارسو نیز گهگاه میزبان اجرای نمایش ها و یا محل برگزاری نمایشنامه خوانی بوده است.

طرح تئاتر شهر شباهت ظاهری خیره‌کننده‌ای به ساختمان «تالار بکمن» در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا دارد.






هیچ نظری موجود نیست: