۱۲.۱۰.۹۱

ترکیه امّ الفساد منطقه


یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید ترکیه در حال اجرای طرح عربستان سعودی و قطر برای دامن زدن به خشونت‌های فرقه‌ای و تنش‌های قومی در عراق است تا نهایتا این کشور را «بی‌ثبات و نابود» کند.

سخنان وی در حالی مطرح می‌شود که فعالان سیاسی و سیاستمداران عراقی مداخله «غیرقابل قبول» ترکیه در امور داخلی کشورشان را محکوم کرده‌اند.


احمد الحسینی از فعالان سیاسی عراق در این زمینه گفت مداخله دولت ترکیه در عراق روز به روز بیش‌تر می‌شود به‌ویژه پس از برگزاری تظاهرات ضد دولتی اخیر در استان الانبار در غرب عراق که در پی دستگیری محافظان رافع العیساوی، وزیر دارایی عراق به اتهام اقدامات تروریستی صورت گرفت.

پرس تی‌وی برای بررسی بیش‌تر این مساله با زید العیسی، کارشناس خاورمیانه از لندن مصاحبه‌ای انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

پرس تی‌وی: آیا به نظر شما همه این اقدامات ترکیه به علت توسعه‌طلبی آنکارا صورت می‌گیرد و یا در واقع علت این اقدامات چیست؟

العیسی: به نظر من اساسا آن‌چه که ترکیه در حال انجام دادن آن است به عهده گرفتن نقشی است که مصر در زمان حسنی مبارک به عنوان پیرو و طرفدار عربستان سعودی و قطر در خاورمیانه ایفا می‌کرد.

در حال حاضر نیز نخست وزیر ترکیه با عربستان سعودی و قطر که از روز اول با تغییر دموکراتیک و روند سیاسی در عراق مخالف بوده‌اند و از هیچ تلاش بی‌رحمانه و وحشیانه‌ای برای نابودی این روند سیاسی فروگذار نکرده‌اند هم عقیده است.

در حال حاضر هم اتهاماتی که طبق آن دولت عراق دولتی قومی معرفی شده است را شاهد هستیم که با وجود واقعیت‌ها و مدارک موجود که نشان می‌دهد اهل تسنن مناصب و پست‌‌های مهمی را در دولت عراق به خود اختصاص داده‌اند از جمله پست معاون رئیس جمهور، معاون نخست وزیر، وزیر دارایی و تعداد زیادی از پست‌های دیگر مطرح می‌شود.

و این مساله در تضاد کامل با وضعیت کشورهایی نظیر عربستان سعودی قرار دارد که عراق را به فرقه‌گرایی تعمدی متهم می‌کنند؛ عربستان کشوری است که تقریبا هیچ حقی برای اقلیت‌ها و شیعیان قائل نیست و این افراد با سرکوب وحشیانه نیروهای مهاجم سعودی مواجهند.

چیزی که ترکیه برای انجام دادن آن تلاش می‌کند جلب پشتیبانی و حمایت کامل و تمام عیار عربستان سعودی و قطر و متقاعد کردن آن‌های برای پذیرش این مساله است که آنکارا در حال حاضر قادر است به موفقیت در زمینه آن‌چه که آن‌ها در دامن زدن و تحریک خشونت فرقه‌ای در عراق در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در آن ناکام بودند دست یابد.

پرس تی‌وی: آقای زید العیسی وقتی نوبت به طارق الهاشمی می‌رسد می‌بینیم که امیر قطر از وی به عنوان یک شخصیت بسیار مهم در عراق تجلیل می‌کند. این مساله دقیقا چه معنا ومفهومی دارد؟ به نظر شما چرا قطر در حال حاضر چنین سخنانی را مطرح کرده است؟

العیسی: خب، این اولین بار نیست که از الهاشمی به عنوان یک قهرمان با فرش قرمز استقبال شده است نه فقط از سوی قطر بلکه از سوی وزرای خارجه عربستان سعودی و ترکیه.

آن‌ها از وی به عنوان یک الگو و نماد استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند از این طریق و با قهرمان‌سازی از الهاشمی بر این نکته تاکید کنند که اهل تسنن در عراق به حاشیه رانده می‌شوند و بگویند ببینید دولت عراق با قهرمان شما چگونه برخورد می‌کند و چگونه از سیاست‌های فرقه‌ای تبعیت می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که وقتی به کل ماجرا می‌نگریم می‌بینیم که در حال حاضر بر خلاف سال ۲۰۰۶ سعودی‌ها و قطری‌ها به پشتیبانی ترکیه در دامن زدن به تنش‌های قومی در شمال عراق و همچنین حمایت ترکیه از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق برای آغاز یک رویارویی فرقه‌ای با دولت مرکزی این کشور تکیه کرده‌اند.

و نباید از این مساله هم غافل شویم که عربستان سعودی و قطر نیز با حمایت مالی و تسلیحانی و حتی پرداخت حقوق به جنگجویان وهابی سلفی که در ترکیه جمع شده‌اند در حال ایفای نقش مشابهی هستند و در واقع به امید ایجاد یک پناهگاه امن برای ورود به خاک عراق به حملات تروریستی در داخل سوریه دست می‌زنند.

این‌ها همه بخشی از یک راهبرد جدید است که عربستان سعودی و قطر به همراه ترکیه برای اجرای طرح‌های خود و بی‌ثباتی و نابودی عراق، آن را اتخاذ کردند.

پرس تی‌وی: چقدر احتمال می‌دهید که این مساله نتیجه معکوس داشته باشد؟ به عنوان مثال شما درباره ترکیه به آموزش جنجگویان سلفی اشاره کردید اما چقدر احتمال دارد که این افرادی که در حال حاضر از حمایت ترکیه برخوردارند به مبارزه بر ضد دولت آنکارا دست بزنند؟

العیسی: دولت ترکیه برای به دست آوردن نقشی که مصر قبلا در منطقه ایفا می‌کرد و اثبات وفاداری خود به عربستان سعودی تلاش زیادی می‌کند.

بگذارید بر این نکته هم تاکید کنم که دولت عراق به فتنه‌انگیزی‌های عربستان سعودی و قطر واکنشی نشان نداد و از ابزار ساده سیاسی مثل قطع روابط یا اخراج سفیر عربستان سعودی که گفته بود هیچ‌گاه عراق را به رسمیت نمی‌شناسد نیز متوسل نشد.

در حال حاضر دولت عراق از انجام اقدام صحیح خودداری کرده است هر چند آن‌ها کاملا از این مساله مطلعند که پول و کمک‌های مالی که مخفیانه به القاعده در عراق می‌رسید در حال حاضر به طور مستقیم، آشکارا و علنی در اختیار این گروه قرار می‌گیرد.

پرس تی‌وی: آقای العیسی به نظر شما مردم عراق در حال حاضر برای جلوگیری از تکرار سناریویی مشابه سوریه در کشورشان باید چه اقداماتی انجام دهند؟

العیسی: ما در وهله اول به یک گفتگوی صادقانه و واقعی نیازمندیم اما گفتگویی که بین مردمی برگزار شود که به مذاکره علاقه‌مند هستند.

و در ادامه پاسخ به سوالی قبلی شما باید بگویم که یکی از ساده‌ترین ابزار در دست هر دولتی احضار و فراخوانی سفیر، قطع رابطه یا اخراج سفیر کشور دیگر است و این‌ها ابزاری است که دولت عراق هیچ‌گاه جرات استفاده از آن را نداشت یا حتی به استفاده از آن بر ضد دولت عربستان فکر هم نکرده بود تا درس عبرتی برای ترکیه باشد.

منبع: پرس تی‌وی

هیچ نظری موجود نیست: