۱۳.۱۰.۹۱

صدای پای فاشیسم .... طنز محمد مرسی ممنوع


یک طنزپرداز سرشناس در مصر متهم است رئیس جمهور این کشور را در برنامه‌های خود مورد تمسخر قرار داده و دادستان کل مصر دستور تحقیقات قضایی از وی را صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "باسم یوسف" در برنامه‌های تلویزیونی خود که از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی به دولت حاکم پخش می شود از نام مقام‌های رسمی کشور در طنزهای خود استفاده می کرد.اکنون از این طنزپرداز به دلیل "تضعیف کردن مقام" محمد مرسی، رئیس جمهور مصر رسما شکایت شده است.


طلعت عبدالله ، دادستان کل مصر در پی شکایت نامه‌ای که یکی از وکلا بر ضد این طنزپرداز به اتهام اهانت به محمد مرسی ارائه کرد، دستور تحقیقات قضایی را از وی صادر کرد.در موردی جداگانه، مسوولان روزنامه مستقل "مصری الیوم" می گویند، مرسی به "انتشار اخبار دروغ" آنها را متهم کرده است و درباره آنها تحقیق می شود.
 خبرها درباره این دو شکایت در حالی مطرح می شود که نگرانی‌ها درباره آزادی مطبوعات در مصر افزایش یافته است.بسیاری از روزنامه نگاران در مصر با منتقدین قانون اساسی جدید همراه شده و می گویند در آن به اندازه کافی آزادی مطبوعات مطرح نشده است.باسم یوسف که در اصل پزشک است، با انتشار ویدئوهای آماتوری خنده دار در اینترنت به شهرت رسید. وی این کار را پس از آغاز اعتراض هایی که به برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر انجامید، شروع کرد.
برنامه تلویزیونی وی شباهت‌های زیادی به یک برنامه طنز سیاسی در آمریکا دارد.شهرت یوسف زمانی بیشتر شد که برنامه‌های وی سه بار در هفته در یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای مستقل به نمایش درآمد. وی در برنامه‌هایش عده زیادی از طیف‌های مختلف را مورد تمسخر قرار می داد. از افرادی مانند همکارهای تلویزیونی او گرفته تا محققان نامی مسلمان و حتی محمد مرسی در طنزهای وی به نمایش گذاشته می شوند.


اما برنامه‌های اخیر وی که در یکی از آنها محمد مرسی را به فرعون تشبیه کرده و وی را "سوپر مرسی" نامیده است، خشم یک وکیل اسلام گرا را برانگیخته و باعث شده که وی شکایت بر ضد او را طرح کند.از سوی دیگر، مسوولان روزنامه مصری الیوم می گویند، چندی پیش خبری را منتشر کردند که در آن یک "مقام آگاه" به آنها گفته بود قرار است محمد مرسی به بیمارستانی که حسنی مبارک در آن بستری است سر بزند. آنها دلیل شکایت بر ضد روزنامه را همین خبر می دانند.مدتی بعد این خبر در روزنامه مصری الیوم تصحیح شده و گفته شد که رفتن مرسی به بیمارستان لغو شده و همسر او از یکی از وابستگانش در این بیمارستان دیدن کرده بود. در ادامه خبر گفته شده بود که مسوولان این روزنامه برای بازجویی فراخوانده شدند.قانون اساسی جدید مصر که اخیرا به تصویب رسید، مخالفت‌های زیادی را برانگیخته است. عده‌ای معتقدند در آن منافع اسلام گرایان بیشتر دیده می شود ولی کاستی هایی در زمینه حقوق زنان، مسیحیان و همچنین آزادی مطبوعات وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: