۱۴.۱۰.۹۱

کشاورزی در مزارع عمودی


برخی از شهرهای دنیا درحال حاضر روند ساخت آسمان خراشهایی را پیگیری می کنند که قرار است به زودی به زمینی برای رشد و نمو محصولات کشاورزی تبدیل شوند تا این محصولات از نظر اقتصادی کم هزینه تر رشد کرده و در دسترس همه قرار گیرند.



به گزارش خبرگزاری مهر، محصولات کشاورزی از این پس روی آسمان خراشهایی رشد می کنند که می توان روی آنها در طبقات مختلف محصولات بسیاری کاشت تا کشاورزی اقتصادی تر و ثبات پذیرتر شده و از سوی دیگر بتواند تقاضای رو به رشد در این عرصه را پاسخگو باشد.

این مزارع عمودی از یک نوع سیستم مبتکرانه تغذیه گیاهان با آب غنی شده استفاده می کند که در پی آن نیاز به خاک و غذا برای رشد از بین می رود.

محصولات کشاورزی به زودی روی آسمانخراشها در مراکز شهرهای بزرگ رشد می کنند تا کشاورزی اقتصادی تر شود

از آنجا که می توان وضعیت هوایی داخل ساختمان را کنترل کرد، ارائه کنندگان این طرح ادعا کرده اند که این ایده محصولات کشاورزی را افزایش می دهد چرا که رشد این محصولات در تمام طول سال ادامه دارد، درحالی که گیاهان را می توان زیر یک پوشش حفظ کرد، این محصولات از استفاده آفت کش بی‌نیاز می مانند.

برخی از محصولات چون گوجه فرنگی و توت فرنگی درحال حاضر با استفاده از یک شکل اولیه از سیستم رشد گیاهان در آبهای مغذی کشت می شوند اما درحال حاضر ساخت طرح ترکیب گیاهان و آسمان خراشها در شهرهای سوئد، ژاپن، چین، سنگاپور و آمریکا ( شیکاگو) در جریان است.

در شهر لینکوپینگ سوئد یک سازه ۵۴ طبقه‌ای درحال ساخت است تا روی آن به عنوان یک زمین کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

تا سال ۲۰۱۴، این سازه دامنه وسیعی از محصولات کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد.

درحال حاضر برخی از شرکتهای ارائه کننده غذاهای یخ زده با بررسی موفقیت سیستم رشد و نمو گیاه در آبهای مغذی به صورت عمودی تلاش می کنند تا محصولات کشاورزی را به شکلی ارزان تر تولید کند.

در این طرح گیاهان در محفظه هایی قرار می گیرند که به طور مرتب اطراف یک ساختمان شیشه‌ای روی یک کمربند نقاله حرکت می کنند تا از دسترسی آنها به نور کافی اطمینان حاصل شود.




طرح ساختمان ۵۴ طبقه‌ای سوئد که تا سال ۲۰۱۴ تکمیل شده و محصولات متنوع کشاورزی روی آن کاشته می شود
درحال حاضر بسیاری از شرکتهای تولید کننده غذاهای آماده این فناوری را مدنظر قرار داده اند؛ چرا که براساس اعتقاد آنها در جهان غذای کافی وجود ندارد. حدود ۶۷ درصد از زمینهای کشاورزی برای تولید غذای حیوانات و ۳۳ درصد برای تولید غذای انسان استفاده می شود.

ایده آسمان خراشهای کشاورزی توسط دیکسون دسپومیر استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کلمبیا آمریکا مطرح شده است.

منبع: مهر

هیچ نظری موجود نیست: