۴.۱۱.۹۱

شهبانو ثریا

دوک ادینبورگ - ثریا - شاه و ملکه انگلیس

زیبایی دردسرساز ثریا همسر محمدرضا شاه پهلوی

مجله فرانسوی پاری ماچ (paris match) او را زیبا ترین زن جهان در عصر خود معرفی کرد لقب او در کشور‌های اروپایی پرنسسی با چشمانی زمردین است.

این زیبایی او حتی حسادت ملکه الیزابت دوم پادشاه کنونی انگلستان را که در آن روزگار جوان بود برانگیخت. به طوری که هنگامی که شاه و ثریا از انگلستان دیدار داشتند ملکه انگلستان همراه با شوهر و فرزندانش به استقبال آنان رفت.
ثریا در کتاب خاطرات خود می نویسد : شاه نگاه معناداری به من کرد و من متوجه منظورش شدم.( ملکه انگلستان با این کار نازایی ثریا را به رخ شاه و شوهرش کشیده بود.)
در جریان سفر به شوروی که اولین مسافرت شاه به آن کشور و از نظر سیاست خارجی ایران دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بود نیز اتفاقی جالب افتاد.

ثریا در جریان این مسافرت که در زمان حکومت خروشچف انجام شد در کتاب خاطراتش می‌نویسد خروشچف در مدت اقامت ما در مسکو خیلی شیفته من شده بود و ضمن شرح خواست‌های خود از شاه به من می‌گفت: «این چیزها را شما به شاه بگوئید، زنی به زیبائی شما هر چیزی را می‌تواند به دست بیاورد!».






ثریا اسفندیاری در ۴ آبان ۱۳۸۰ در سن ۶۹ سالگی بر اثر سکته مغزی در آپارتمان خود در پاریس درگذشت.

در آلمان همه یک صدا فریاد میزدند:ثریا ثریا! شاه به من نگاه کرد و با لبخند تلخی گفت:ببین تو را صدا میکنند.او مرا تو خطاب کرده بود. به من حسادت میکرد؟ نه. این من بودم که در سایه ی او مشهور شده بودم.
(کاخ تنهایی)








































































































۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
ممنون چقدر گشتم واسه عكس از شه بانو ثريا بسيار جامع وكامل بود