۱۴.۱۰.۹۱

اخبار کم رنگ جهان در هفته‌ای که گذشت از دید دیپلماسی


لاوروف: اسد هیچ جا نمی رود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با اخضر الابراهیمی، فرستاده جهان عرب و سازمان ملل گفت که اسد قصد ندارد به جایی برود و می خواهد تا آخر در منصب خود باقی بماند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، سرگئی لاوروف گفت: «اسد بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه قصد رفتن به هیچ جایی را ندارد و تا آخر در منصبش خواهد ماند و به هیچ وجه امکان ندارد که از این تصمیم خود برگردد.»


آبروریزی دلیل استعفای وزیر خارجه تونس

گفته می شود رفیق عبدالسلام، وزیر امور خارجه تونس به دلیل یک افتضاح جنسی و آبروریزی‌ای که در این زمینه پیش آمده، استعفا داده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، تمامی پول هایی که صرف اقامت وزیر امور خارجه در یکی از هتل‌های تونس صرف شده، بلوکه شده است و کار بررسی بودجه اختصاص یافته به وزارت امور خارجه نیز آغاز شده است.

پیش از این اخباری منتشر شده بود مبنی بر این که وزیر امور خارجه تونس از بودجه تحت اختیارش سوء استفاده کرده، مرتکب فساد مالی شده و به همسرش خیانت کرده است.



تلاش جمهوری اسلامی برای ارتباط با مخالفان سوری

منابع خبری می گویند که جمهوری اسلامی برای مستحکم کردن جایگاه خود در سوریه و جلوگیری از عواقب هر گونه خطر احتمالی علیه نظام سوریه اقدام به تماس با رهبران سوری مخالف اسد کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، یکی از کسانی که جمهوری اسلامی با آن ارتباطات گسترده‌ای برقرار کرده، هیثم مناع است که گفته می شود جایگاه ویژه‌ای نزد سنی‌های اهل درعا دارد. وی تا کنون چند بار به ایران سفر کرده است و از نزدیک با مقام‌های جمهوری اسلامی برای حل بحران جاری سوری رایزنی کرده است.

گفتنی است که هیثم مناع پسر خواهر فاروق الشرع، معاون بشار اسد است اما در عین حال از رهبران سرشناس مخالف اسد محسوب می شود که در حال حاضر در پاریس اقامت دارد. مناع از جمله چهره هایی است که گفته می شود در صورت تشکیل دولت انتقالی در سوریه جمهوری اسلامی تمایل دارد که جزء سران آن باشد.



جایزه ۲۳ هزار دلاری برای سر سفیر امریکا

شبکه القاعده شبه جزیره عربستان که در حال حاضر مرکز خود را در یمن مستقر کرده برای سر سفیر امریکا در یمن ۵ میلیون ریال یمنی جایزه تعیین کرده است.

به گزارش سایت اینتلجنس، شبکه القاعده در شبه جزیره عربستان با انتشار نوار ویدئویی اعلام کرد، به هر آن کسی که سر سفیر امریکا را از بدنش جدا کند، چه امریکایی باشد چه غیر امریکایی، سه کلیو طلا یا ۵ میلیون ریال معادل ۲۳ هزار و ۳۵۰ میلیون دلار جایزه می دهد.



امریکایی‌ها بر سر ایران کوتاه می آیند؟

منابع خبری می گویند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در راستای رایزنی‌هایش با امریکایی‌ها به توصیه مشاورانش قصد دارد در پرونده جمهوری اسلامی و سوریه در قالب یک پرونده، امتیازاتی بدهد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ، چاپ لندن، امریکایی‌ها درصددند که در همین راستا با جمهوری اسلامی به توافق رسیده و بر سر سوریه طرحی را مطرح کنند که رضایت جمهوری اسلامی را نیز جلب کند.

دیپلمات‌های امریکایی می گویند که پرونده رابطه امریکا با سوریه با رابطه امریکا با جمهوری اسلامی پیوند خورده است و برای همین امریکایی‌ها رسیدن به توافقی در این زمینه را شلیک یک تیر با دو هدف می دانند.

در همین راستا گفته می شود که امریکایی‌ها مذاکرات تازه‌ای را نیز با جمهوری اسلامی و روسیه به طور هم زمان آغاز کرده اند و گفته اند که می خواهند برای راضی نگه داشتن جمهوری اسلامی و قبول تغییرات در سوریه و رسیدن به توافق در دیگر پرونده‌های منطقه‌ای امتیازهایی را به جمهوری اسلامی بدهند.



مذاکره با تهران به اصرار جمهوری اسلامی عقب افتاد

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، از زبان مسئولان امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی توافق کرده اند تا دور نخست مذاکرات دو جانبه با یکدیگر بر سر برنامه هسته‌ای را انجام دهند.

به گفته آنها این مذاکرات بی‌سابقه کاملا سری و بسیار مفصل بوده و مسئولان امریکایی و ایرانی با یکدیگر به توافقاتی نیز رسیده اند.

به گزارش نیویورک تایمز این مذاکرات قبل از ریاست جمهوری امریکا آغاز شده بود اما جمهوری اسلامی اصرار کرد که ادامه مذاکرات مستقیم بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود تا ببینند رئیس جمهوری بعدی امریکا کیست تا بتوانند بر روی مذاکراتشان حساب کنند.



۸۰ هزار عربستانی کریسمس را در بحرین جشن گرفتند

پل ملک فهد که بحرین را به عربستان وصل می کند روز دوشنبه شاهد عبور بیش از ۸۰ هزار خودروی عربستانی در ساعات نیمه شب به سمت بحرین بود تا در مراسم کریسمس در این کشور شرکت کنند.

به گزارش روزنامه الیوم، چاپ ریاض، برگزاری مراسم کریسمس به دلیل مغایرت با قوانین اسلامی در عربستان ممنوع است و عربستانی‌ها برای برگزاری این مراسم به بحرین می آیند.

بنا به این گزارش شدت ازدحام به اندازه‌ای بود که یک صف طولانی خودرو با طول بیش از ۵۰۰ متر ایجاد شد.

در سال گذشته میلادی این رقم در حدود ۶۰ هزار خودرو بود که در آن موقع نیز صفی طولانی ایجاد کرده بود.


کشته شدن یک شهروند استرالیایی در سوریه

منابع خبری گزارش دادند که در جریان درگیری‌های مخالفان اسد با ارتش سوریه یک شهروند استرالیایی کشته شد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این شهروند استرالیایی که نام "ابو الولید استرالیایی" را بر خود داشت در کنار مخالفان اسد با ارتش سوریه می جنگید و در جریان تصاحب پایگاه استراتژیک وادی الضیف در استان ادلب در شمال غرب سوریه توسط ارتش این کشور کشته شد.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: