۲۴.۱۰.۹۱

تو دهنی پوتین به فرانسه!


خبر اول مطبوعات و دیگر رسانه‌های فرانسوی این روزها به آخرین فیلم ژراردوپاردیو اختصاص دارد: «فرار مالیاتی»!این فیلم را هنرپیشۀ تنومند و بی‌چاک و دهن فرانسوی نه در صحنۀ سینما، بل در صحنۀ زندگی بازی کرده است، در واکنش به قانون جدید مالیاتی فرانسه.


در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا هلاند کاندیدای حزب سوسیالیست، برای به‌دست آوردن دل محرومان و جلب حمایت آنها وعده داد که هرگاه رقیب دست راستی خود ـ نیکلا سارکوزی ـ را از مسند صدارت به زیر بکشد و خود به جای او بنشیند خون ثروتمندان را در شیشه خواهد کرد و بر درآمدهای کلان آنها ۷۵ درصد مالیات خواهد بست.




وقتی مسیو هلاند پیروز شد و دولت سوسیالیست روی کار آمد، موعد اجرای وعده‌های انتخاباتی فرا رسید و فرار سرمایه‌ها و سرمایه‌داران از فرانسه آغاز شد. صاحبان ثروت که چنین مالیاتی را نوعی غارت تلقی می‌کردند یکی بعد از دیگری رخت سفر بستند و در کشورهای همجوار، از جمله بلژیک، اقامت گزیدند. این مهاجرت‌ها البته خبرساز بود ولی دولت ترجیح می‌داد بی‌اعتنا بماند و بی سروصدا قانون جدید مالیاتی را از تصویب بگذراند. اما در مقابل جنجالی که فرار مالیاتی هنرپیشۀ معروف فرانسوی برانگیخت، نخست وزیر فرانسه طاقت نیاورد و آن را اقدامی حقیرانه و نفرت‌انگیز توصیف کرد.
چپگرایان فرانسوی نیز با دولت همصدا شدند و بر دوپاردیو تاختند که این فلان‌فلان‌شده به برکت سینمای فرانسه میلیاردر شده است و حالا برای فرار از مالیات، به خاک میهن پشت می‌کند.

هنرپیشۀ بی‌چاک و دهن نیز ساکت نماند و از آن سوی مرز به جوابگویی برخاست. این بگو، آنها بگو، تا این که خبری تازه‌تر مثل بمب ترکید: ولادیمیر پوتین به ژراردوپاردیو، ایفاگر نقش راسپوتین در فیلمی به همین نام، پاسپورت روسی داده و از وی برای اقامت در خاک روسیه دعوت کرده است!

خبری بود باور نکردنی، آنچنان که وقتی دوپاردیو در بلژیک اظهار داشت «پوتین برای من یک پاسپورت فرستاده است»، دمیتری پسکف سخنگوی وفادار پوتین آن را یک شوخی تلقی کرد اما یک روز بعد، با صدور بیانیه رسمی از سوی ولادیمیر پوتین، او نیز به سبک سخنگوی بلبل‌زبان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مجبور شد حرفش را عوض کند، شوخی را به‌دنبال توضیحاتی جدی شمرد و گفت البته طبق قوانین روسیه، درخواست تابعیت آن کشور به‌شرطی پذیرفته می‌شود که متقاضی قبلاً ورقۀ اقامت گرفته باشد و زبان روسی نیز بداند مع‌هذا «اشخاص شایسته برای نیل بدین افتخار» استثنائاً از چنین شروط معاف می‌شوند. ژرار اکزاویه دوپاردیو نیز طبق تشخیص رئیس جمهوری فدراسیون روسیه مشمول این معافیت قرار گرفته است.

در بیانیه ولادیمیر پوتین آمده بود «من به خوبی می‌دانم که این هنرمند، به عنوان یک فرانسوی وطن‌ خود و هنر و تاریخ فرانسه را دوست می‌دارد ولی اطمینان دارم که او دوران سختی از زندگی را می‌گذراند و امیدوارم که این دوره پایان پذیرد. از نقطه نظر انسانی، هرگاه ژرار خواستار پاسپورت یا پرواز اقامت در روسیه باشد، این درخواست مورد موافقت قرار خواهد گرفت».

بازیگر فیلم راسپوتین نیز در بیانیه بالابلندی خطاب به پوتین نوشت «آری، من درخواست پاسپورت کرده‌ام و خوشوقتم که مورد پذیرش قرار گرفته است. من کشور شما روسیه را، مردمانش، نویسندگانش، فرهنگش، تاریخش را دوست دارم. پدرم نیز یک کمونیست بود و در زمان خود (زمان جنگ) به رادیو مسکو گوش می‌داد»!

چین همچنان کمونیست، دروازه‌های خود را به روی سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران غربی گشوده و به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده است.

دمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه، و سفیر پیشین آن کشور در «ناتو» می‌گوید قضیه ژراردوپاردیو فتح‌بابی است برای جذب دیگر مهاجران مالیاتی به روسیه و برخورداری از نرخ ۱۳ درصد مالیات بردرآمد. در غرب، امتیازات سیستم مالیاتی کشور ما را نمی‌دانند. همین که آگاه شوند سیل مهاجرت ثروتمندان غربی به روسیه آغاز می‌شود!

آنوقت در برخی کشورهای کاپیتالیستی مثل فرانسه، راه بر فرار سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران می‌گشایند در حالی که ضرب‌المثل فرانسوی هم می‌گوید وقتی اغنیا لاغر شوند فقرا گرسنه می‌مانند!



منبع: خواندنی ها

هیچ نظری موجود نیست: