۲۰.۱۰.۹۱

رجب طیب اردوغان با شکنجه اوجالان را مجبور به مذاکره می‌کند.


به گزارش رویترز، هیاتی به نمایندگی از دولت مرکزی در آنکارا با رهبر کردهای مخالف دولت که در زندان به سر می برد، دیدار کرده است. درگیری میان دولت‌های متفاوت مرکزی در ترکیه از سال ۱۹۸۴ تا به امروز حداقل ۶۰ هزار قربانی گرفته است. محور اصلی این مذاکرات خلع سلاح کردها در مقابل اعطای آزادی‌های بیشتر به اقلیت کردی در ترکیه است.


بر اساس این گزارش هیاتی اطلاعاتی از سوی دولت با عبدالله اوجالان در زندانی در نزدیکی استانبول دیدار داشته اند. طرح ارائه شده برای پایان دادن به تنش سیاسی میان دولت و کردها و پایان یافتن مبارزه مسلحانه پ ک ک ، شامل چهار مرحله است. مذاکرات قبلی با پ ک ک همواره در خفا انجام گرفته بود با اینهمه تحلیل گران اعتقاد دارند که اعلام این دور از مذاکرات با رهبر کردهای مخالف حاکمیت می تواند بر خوش بینی طرفداران این مصالحه بیفزاید. با اعلام رسمی این مذاکرات اکنون حزب مدافع کردها در پارلمان ترکیه هم می تواند دست بالا در مذاکرات را داشته باشد.رهبر حزب صلح و دموکراسی در این خصوص می گوید: دیدار با اوجالان گام بسیار مثبتی است. این حرکت هم منطقی و هم مناسب بود. تنها راهکار رسیدن به صلح در ترکیه از همین مجرا می گذرد.

بر اساس گزارش روزنامه ترکی رادیکال ، پس از توافق مقدماتی برای پایان دادن به بحران، نیروهای مسلح پ ک ک از خاک ترکیه خارج خواهند شد. در مرحله بعد خلع سلاح آنها آغاز می شود و البته این خلع سلاح پیش از مرحله نهایی مذاکره برای واگذاری تمامی تسلیحات در اختیار کردها به دولت مرکزی ترکیه است. اوجالان در این فاصله زمانی ۴ نامه برای ارائه رویکرد تازه خود جهت پایان دادن به تنش با دولت مرکزی منتشر خواهد کرد. مخاطب‌های این ۴ نامه اعضای حزب او در پارلمان، فرماندهان پ ک ک در شمال عراق و کردهای مستقر در کشورهای اروپایی و البته افکار عمومی ترکیه خواهند بود. بر اساس این نقشه راه صدها نفر از فعلان کرد هم از زندان‌های ترکیه آزاد خواهند شد. تصحیح قانون اساسی به منظور برداشتن موانع بر سر راه حقوق کردها و اعطای حقوق شهروندی کامل به این اقلیت در ترکیه مانند دیگر شهروندان ترک نیز در زمره مفاد این توافقنامه است.

رادیکال در این خصوص می نویسد: درخواست های اوجالان از دولت ترکیه چندان غیرطبیعی و بی‌شمار نبوده است. وی خواهان کردستان مستقل نیست بلکه به دنبال نوعی خودمختاری مستقل یا حکومت فدرالی است. در حالی که آنکارا مذاکرات خود را با کردها آغاز کرده و این خبر را رسما هم اعلام می کند اما درگیری میان نیروهای دولتی و پ ک ک همچنان در مناطق جنوب شرقی ترکیه ادامه دارد. در آخرین سلسله از این درگیری‌ها چهارده کرد و یک سرباز ترک جان خود را از دست دادند. از زمان سلاح به دست گرفتن کردها در کوه‌های جنوب شرقی ترکیه در سال ۱۹۸۴ تا به امروز این منطقه مشترک با ایران ، عراق و سوریه آبستن تحولات نظامی بسیار بوده است.

ترکیه ، آمریکا و اتحادیه اروپا پ ک ک را گروهی تروریستی می دانند. هرگونه مذاکره با اوجالان در سطحی که امروز اخبار آن را می شنویم تا چند سال پیش در ترکیه تابویی غیرقابل شکستن بود. اوجالان در میان افکار عمومی ترکیه مسبب اصلی خونریزی‌ها در دو دهه گذشته است. بسیاری از ترک‌ها هنگام بازداشت وی در سال ۱۹۹۹ توسط نیروهای ویژه اسرائیل در کنیا نتوانستند شادی خود را پنهان کنند. محاکمه وی به شکل زنده از تلویزیون رسمی ترکیه پخش شد و قاضی در حالی که مردم بیرون از دادگاه فریداد می کشیدند: اعدام باید گردد، اوجالان را به اعدام محکوم کرد.

پیش از این نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان هرگونه امتیازدهی فردی به اوجالان را تکذیب کرده بود. دولت ترکیه در این سالها همواره اوجالان را برای وادار کردن کردها به مصالحه با دولت تحت فشار گذاشته بود. انتخابات سراسری آتی در ترکیه در سال ۲۰۱۴ خواهد بود و بی‌شک در آن انتخابات اصلی‌ترین دغدغه امنیت داخلی ترک‌ها ، مساله فعالیت‌های نظامی کردهای مسلح خواهد بود. گفته می شود که اوجالان در ۱۶ ماه گذشته فرصت دسترسی به وکلای خود را نداشته اما با برخی سیاستمداران کرد دیدار داشته است.



منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

هیچ نظری موجود نیست: