۲۶.۱۰.۹۱

آب، ثروت واقعی‌ کشور‌ها در آینده


هیات هایی از ۱۵۰ کشور جهان در پایتخت امارات متحده عربی جمع شده اند تا از پانزدهم تا هفدهم ژانویه در دبی در دو کنفرانس بین المللی عمده که برگزار می گردد ، شرکت کنند. بر اساس ایده‌های سازمان دهندگان این کنفرانس ها، موضوعات آنها ، مشکلات جهانی آب و انرژی آینده و ارتباط تنگاتنگ بین آنها خواهد بود.


آب برای ژنراتورهای انرژی لازم است. از طرف دیگر تصفیه، حمل و نقل و مصرف آن انرژی زیادی را می طلبد. آلکسی کوکورین ، رئیس برنامه‌های " آب و هوا و انرژی" سازمان بین المللی حیات وحش خاطر نشان می کند : تعادل اقتصادی مثبت این روند‌ها به دنبال راه حل‌های جدید است.

آب و انرژی به صورت تنگاتنک و بر اساس دو دلیل با هم در ارتباطند . اولا در برخی از کشورها به ویژه امارات متحده عربی برای تضمین و برای تصفیه آب تازه انرژی بسیاری را صرف می نمایند. مورد برعکس وقتی است که منبع اصلی انرژی انتشار گاز به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی ست. مسئله اصلی که تغییرات آب و هوایی به همراه دارد ، ناکافی بودن آب تصفیه شده در بسیاری از کشورهای جهان است.

امروز ، آب شاید برای بسیاری بیش از منابع دیگر کره زمین مورد نیاز باشد. در تحقیقات علمی آمده است که بیش از ۴۰ درصد مردم جهان در مناطقی زندگی می کنند که ناکافی بودن متوسط و یا شدید آب مشاهده می گردد. تا سال ۲۰۲۵ دو سوم مردم جهان با این مشکل دست به گریبان خواهند بود. الکساندر کارشنکو پروفسور دانشکده دولتی اقیانوس شناسی بیان می دارد : در قرن ۲۱ مناطق بسیاری از آفریقا و آسیای مرکزی به خاطر بیابان‌ها می توانند منابع آب خود را از دست دهند.

حمل آب به این مناطق بسیار گران است. مردم مهاجرت به مناطقی را که آب کافی وجود دارد آغاز کرده اند. واقعیتی است که توزیع مجدد منابع قابل دسترسی آب نقشه سیاسی و اکولوژیکی جهان را تغییر می دهد.

روسیه دومین کشور جهان است که منابع آبی تضمین شده دارد. تنها برزیل از روسیه پیشی گرفته است. این ثروت در مناطقی از کشور به صورت نامساوی تقسیم شده است. در طبیعت‌های مجزا مناطق مرکزی و جنوبی روسیه این مقدار کم بوده و حتی بحران آب بروز می کند. در روسیه اکنون استراتژی آب ضمن بررسی چشم اندازها تا سال ۲۰۲۰ به وجود آمده است. هدف نهایی آن استفاده متعادل از منابع آبی در اقتصاد است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۳ را سال همکاری بین المللی درزمینه آب معرفی کرد. دیدارهای کنونی در دوبی ، آغاز خوبی برای مذاکرات موضوعات بیان شده است. در این کنفرانس‌ها کارشناسان برجسته صنعت آب ،سیاست مداران ، دانشمندان، تاجران و سرمایه گذاران شرکت می کنند. در نمایشگاه بین المللی دستاوردها و نوآوری‌های صنعتی تکنولوژی آبی به نمایش گذاشته می شود.

هیچ نظری موجود نیست: