۲.۱۱.۹۱

تا چهار نشه، بازی نشه


در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با چهار بار ادای سوگند در دو دورۀ ریاست جمهوری، پس از فرانکلین روزولت در تاریخ ماندگار خواهد شد، به نظر می رسد که محمد مرسی رئیس جمهور مصر با چهار بار ادای سوگند در نخستین دور از ریاست جمهوری خود، گوی سبقت را از آن دو ربوده است.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در میان رؤسای جمهور آمریکا تنها فرانکلین روزولت که چهار دوره به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، چهار بار سوگند ریاست جمهوری ادا کرده بود. اما باراک اوباما در این زمینه ماجرای دیگری دارد. در سال ۲۰۰۹ به سبب اشتباه "جان رابرتس" قاضی اول دیوان عالی که مسئولیت تحلیف رئیس جمهور جدید را بر عهده دارد، باراک اوباما ناچار شد سوگند ریاست جمهوری را تکرار کند.

امسال نیز باراک اوباما و معاونش جو بایدن ناچارند دوبار سوگند ریاست جمهوری را تکرار کنند، یک بار روز یک شنبه با حضور افراد خانواده و شمار اندکی از مدعوین از جمله خبرنگاران کاخ سفید؛ و بار دیگر روز دوشنبه در میان صدها هزار تن از مردم آمریکا در برابر مرکز تجاری ملی در واشنگتن. علت تکرار این سوگند نیز آن است که روز یکشنبه در آمریکا روز تعطیل رسمی است!(قبل از برنامه ریزی برای مراسم سوگند رئیس جمهور، ترتیب دهندگان این مراسم نمیدانستند روز یکشنبه یک روز تعطیل است؟ کلا امریکای‌ها قاطی‌ کردند! گناهش گردن افغانستان و صادرات قاطی‌ کنندش)

به این ترتیب روزولت در چهار دوره ریاست جمهوری، چهار بار سوگند یاد کرد و باراک اوباما در دو دوره!

اما محمد مرسی در یک دور ریاست جمهوری چهار بار سوگند یاد کرده است!

به نوشته روزنامه الاهرام، مرسی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در روز ۲۹ ژوئن در میدان التحریر قاهره حاضر شد و سوگند یاد کرد. آن گاه در روز ۳۰ ژوئن به دادگاه عالی قانون اساسی رفت و به سبب منحل شدن مجلس الشعب، ناچار شد در این دادگاه سوگند یاد کند. سپس بعد از چند ساعت و در نخستین سخنرانی در دانشگاه قاهره در جشنی که برای انتخاب او به عنوان رئیس جمهور برگزار شده بود، در برابر نمایندگان مجلس منحل الشعب، نمایندگان مجلس شورا، اعضای شورای نظامی و همچنین شماری از شخصیت‌های مهم و برجسته مصر، ادای سوگند کرد و سرانجام پس از رای مثبت مردم مصر به قانون اساسی، به طور غیر رسمی در سخنانی خطاب به مردم مصر در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۲ برای چهارمین بار سوگند یاد کرد.




هیچ نظری موجود نیست: