۱۷.۱۰.۹۱

سال ۲۰۱۳ سالِ یکپارچه سازی جهانی، تجزیه سازمان های بین المللی و تشکیل «مراکز جدید قدرت»!


کارشناسان شرکت "مورگان استنلی" طی سی سال گذشته، در ماه دسامبر فهرستی از حوادث مهم جهانی را که بر سال آینده تاثیر گذار هستند، منتشر می کند. معمولا ۵۰ درصد این پیش بینی‌ها به واقعیت نزدیک هستند. این مرتبه، کارشناسان اظهار کرده اند که سال آینده شاهد روند رو به رشد یکپارچه سازی جهانی، آغاز تجزیه سازمان‌های بین المللی و تشکیل «مراکز جدید قدرت» خواهیم بود.


بیشتر شدن مشکلات مالی حول کشورهای یونان و ایتالیا، تنها یکی از مشکلاتی است که اتحادیه اروپا را در سال آتی به خود مشغول خواهد ساخت. علاوه بر این بحران سیاسی اتحادیه اروپا که به دلیل تمایل بریتانیا برای خروج از اتحادیه می باشد، مساله دیگری را در پیش روی آنان قرار می دهد. برای حل این مساله، دولت بریتانیا اصلاحات ویژه‌ای را سازمان دهی می کند که نتایج آن هنوز قابل پیش بینی نیست. به هر صورت، تحلیل گران مورگان استنلی معتقد هستند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، محتمل تر از خروج یونان می باشد.

پیشنهاد بانکداران امریکایی به روسیه چیست؟ به اعتقاد ایشان، امکان تاثیرگذاری بحران اروپا بر آهنگ سرمایه گذاری در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی بسیار زیاد است. به گفته کارشناسان، در سال ۲۰۱۳، اتحادیه گمرکی اوراسیا می تواند با حضور اوکراین تکمیل شود. این کار از یک طرف، برنامه‌های بروکسل با ورود اوکراین به دایره اتحادیه اروپا را به هم می ریزد، و از طرف دیگر، دستاورد قابل توجهی برای توسعه اقتصادی در کشورهای پساشوروی هم مرز با روسیه، اوکراین، بلاروس و قزاقستان خواهد داشت.

بدین ترتیب، آیا توسعه حوادث مشابه محتمل می باشد؟ کارشناسان مورگان استنلی می گویند که احتمال بحران در ایتالیا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و ورود اوکراین به اتحادیه گمرکی کشورهای پساشوروی ۵۰ درصد است. تحلیلگران مستقل اقتصادی با شک و تردید به این مساله نگاه کرده و احتمال وقوع آن را یک به سه می دانند.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: