۲۰.۱۰.۹۱

به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می


دانشمندان با استفاده از فناوری تصاویر سه بعدی اقدام به بازسازی اندام صوتی پرندگان کردند تا دریابند که آنها این آوازهای زیبا را با نتهای همزمان چگونه تولید می‌کنند.
آواز پرندگان یکی از بزرگترین لذتهای طبیعت است و دانشمندان اعتقاد دارند که آنها ممکن است با کشف جدید خود به علت این آواز پی برده باشند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آواز پرندگان دارای یک ابزار موسیقی است که از هر آهنگ که یک ارکستر می تواند تولید کند، پیچیده تر است.

برخلاف انسانها، پرندگان دارای دو جفت تارهای صوتی قابل استفاده هستند که به آنها این امکان را می دهد که از نتهای مختلف به طور همزمان  حتی در زمانی که پرواز می کنند استفاده کنند.
 انسانها و سایر پستانداران میتوانند با حنجره خود تنها تولید صدا کنند.


پرندگان دارای یک ساختار منحصر به فرد هستند که در قسمت سه شاخه شدن نای به ریه ها قرار دارد و از آن با عنوان سیرینکس (syrinx) یاد می شود.


تصویر سه بعدی ارائه شده از اندام صوتی سهره گوره خری، سیرینکس به حل رازهای آواز پرنده کمک می کند


فناوری تصویربرداری سه بعدی برای تعیین نقشه اندام صوتی یک پرنده به دانشمندان کمک کرده است که چگونگی خواندن آوازهای زیبای پرندگان را درک کنند.

تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI)، مقطع نگاری رایانه ای (μCT) و سایر فناوری ها برای بازسازی اندام صوتی پرنده با جزئیات خیره کننده به کار گرفته شده است.

درکنار هم قراردادن این مدل تعاملی سه بعدی موجب شد که محققان بتوانند این اندام ( سیرینکس) و مولفه های آن را چون ماهیچه ها و غضروفها با جزئیات بی نظیر بررسی کنند.

این تحقیقات همچنین به دانشمندان کمک کرده که یک ساختار "Y" را که با شکل سیرینکس تطابق دارد و به تثبیت تولید صدا کمک می کند، شناسایی کنند، چرا که این ساختار پیشتر ناشناخته باقی مانده بود.



در این تحقیق تصویر سه بعدی از اندام صوتی سهره گوره خری استفاده شد

پرندگان به عنوان خوش آهنگترین موجودات در قلمرو حیوانات هستند و تاکنون پرسشهای بسیاری درباره نحوه آواز خواندن آنها مطرح بود و این مسئله همواره دانشمندان را شگفت زده می کرد. پرندگان می توانند با سرعت بسیار بالا حرکت کنند، جیک جیک و یا جیر جیر کنند، نتهای بلند و کوتاه بخوانند و حتی نتهای مختلف را به صورت همزمان تولید کنند.

دکتر کوئن الماس از دانشگاه دانمارک جنوبی اظهار داشت: ما پیش از این از کدهای مغزی، رمزگشایی آوازها و نحوه یادگیری این آوازها توسط پرندگان جوانتر از پدران خود اطلاعاتی در دست داشتیم اما درباره خود این ابزار اطلاعات بسیاری اندکی در دسترس بود.

در این تحقیق تصویر سه بعدی از اندام صوتی سهره گوره خری استفاده شد.


منبع


هیچ نظری موجود نیست: