۲۵.۱۰.۹۱

زاینده رود تبدیل به میرنده رود شد، باز هم به یمن آخوند


روزی زاینده رود، پر آب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران میزبان پرندگانی بود که از فرسنگ‌ها دورتر به این کشور مهاجرت می‌کردند تا زمستان را سپری کنند، اما امسال پس از هفت ماه خشکی به نظر می‌رسد این رود زیبا دیگر در خواب نیست، ‌به کما رفته و میزبانی از میهمان برایش امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان،‌ اردک سرسبز، خوتکا، کاکایی و کاکایی سر سیاه امسال هم همانند سال‌های گذشته به اصفهان آمدند به امید پرواز بر فراز زاینده‌رود اما سرگردان شدند و حالا دل به گودال‌های کوچکی بسته‌اند که تنها آب این رودخانه است!

بررسی ۲۲ سایت آبی استان اصفهان در سال گذشته با وجود جاری بودن آب در زاینده رود حاکی از کاهش ۳۰ درصدی جمعیت پرندگان نسبت به مشابه آن در سال ۱۳۸۹بوده است و امسال درحالی‌که پرجمعیت‌ترین سایت آبی استان از خشکی رنج می‌برد باید منتظر اعلام کاهش چشمگیر تعداد پرندگان استان بود.




به گفته مریم امیدی، کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با خشک شدن زاینده‌رود در چند سال گذشته بسیاری از پرندگان سایت‌های آبی دیگر استان مانند تصفیه‌خانه‌ها، دریاچه‌های فصلی و سدهای خاکی دیگر را برای اقامت در استان انتخاب کرده‌اند و برخی نیز دیگر به استان اصفهان سفر نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال به طور حتم کاهش چشمگیری در شمار پرندگان مهاجر به اصفهان وجود خواهد داشت، گفت: پرندگان با تجربه، مسیر مهاجرت خود را به طور کلی تغییر داده‌اند، اما تعدادی دیگر در مسیر مهاجرت به واسطه تجربه کمتر همچنان از اصفهان عبور می‌کنند.





گودال‌های آب، زاینده رود پرندگان مهاجر

کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه امسال پرندگان برای استراحت قسمت‌هایی از رودخانه که دارای اندکی آب است را انتخاب کرده‌اند، اما خشکی و کمبود آب شرایط زندگی را برای آن‌ها سخت کرده است،‌ ادامه داد: تهیه دانه و غذا توسط دوستداران محیط زیست یکی از راه‌های کمک به این پرندگان است.

امیدی با اشاره به اینکه ادامه خشکی زاینده‌رود قطعا تاثیر نامطلوبی بر روی تعداد پرندگان و تنوع آن‌ها در استان خواهد گذاشت، اضافه کرد: زاینده رود پرجمعیت‌ترین سایت آبی استان از نظر تعداد پرنده به شمار می‌آمد اما خشکی این رودخانه فراوانی پرندگان را کاهش می‌دهد و پیدا شدن لاشه چندین پرنده شاهدی بر این ادعا است.

وی با بیان اینکه خشک شدن رودخانه تنها در زمستان بر جمعیت پرندگان تاثیر نامطلوب ندارد بلکه آثار منفی آن در بهار و تابستان افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: بهار و تابستان فصل جوجه آوری است و پرندگان به آبزیان برای تغذیه احتیاج دارند و محدودیت در منابع غذایی بر نرخ زادآوری آن‌ها تاثیر منفی دارد.

این کارشناس ارشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه پرندگان، شاخص تنوع زیستی هستند و جمعیت و گستردگی فراوانی این جانوران روند نزولی یا بهبود زیست محیطی یک منطقه را نشان می‌دهد، تصریح کرد: کاهش ناگهانی تعداد پرندگان بر اثر مواردی مانند آلودگی و خشکی زاینده‌رود بیانگر وضعیت نامناسب تنوع زیستی استان است.

به گزارش ایسنا، امسال اصفهانی‌ها دیگر پروازهای دسته جمعی کاکایی‌ها را بر فراز آسمان شهر نمی‌بینند، زیرا پرندگان به خوبی درک می‌کنند که شهر گنبدهای فیروزه‌ای برای نشان دادن زیبایی‌هایش رودخانه‌ای پرآب کم دارد، اصفهان بی‌زاینده‌رود زیبا نیست.

هیچ نظری موجود نیست: