۲۴.۱۰.۹۱

آمریکا خط لوله گاز دریای خزر به اروپا را برنامه ریزی می‌کند.


به گزارش ایرنا، میخییف روز شنبه در گفت و گو با رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ گفت: سفر بلیک به عشق آباد در رابطه با تمایل آمریکا برای احداث خط لوله گاز دریای خزر است که گاز ترکمنستان را از طریق منطقه قفقاز به اروپا انتقال خواهد داد.

وی افزود:سفر معاون وزیر امورخارجه آمریکا به کشورهای آسیایی مرکزی روز ۱۵ماه جاری میلادی از ترکمنستان آغاز می شود و بلیک بامقامهای ارشد این کشور دیدار و باآنها درباره مسایل منطقه‌ای و موضوعات همکاریهای دوجانبه ازجمله در زمینه انرژی گفت وگو می کند.


معاون وزیر امورخارجه آمریکا روز ۱۶ماه ژانویه جاری به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر خواهد کرد.

به گفته میخییف، آمریکا به منطقه آسیای مرکزی توجه خاص دارد که در وهله اول به دلیل منابع غنی این منطقه بویژه نفت و گاز می باشد.

وی افزود:آمریکا امیدوار است که با انتقال منابع انرژی این منطقه به اروپای غربی از طریق دریای خزر از میزان وابستگی غرب به مواد انرژی زای روسیه بکاهد.

تحلیلگر روس همچنین معتقد است که آمریکا برای جلوگیری از همگرایی کشورهای جامعه همسود تلاش می کند و این مساله در برنامه سفر بلیک به کشورهای آسیای مرکزی قرار دارد.

وی افزود:ˈهیلاری کلینتونˈوزیر امور خارجه آمریکا اخیرا مخالفت کشورش را با همگرایی کشورهای همسود و احیای شوروی سابق اعلام کرد.

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر سال گذشته تصمیم گرفت با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان برای احداث خط لوله گاز در خزر وارد مذاکره شود. هدف از این اقدام اتحادیه اروپا کاهش وابستگی گاز به روسیه، تنوع مسیر گازی به اروپا و همچنین دورزدن روسیه برای انتقال گاز دریای خزر اعلام شده است.

دراین ارتباط مقام‌های باکو و عشق آباد مذاکراتی را با سران اتحادیه اروپا انجام داده اند و این گفت وگوها مورد حمایت آمریکا قرار گرفته است.

روسیه بارها مخالفت خود را با حداث خط لوله گاز از طریق دریای خزر اعلام کرده و آن را برای محیط زیست دریای خزر خطرناک دانسته است.

ˈسرگئی دانسکویˈ وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه به تازگی طرح خط لوله گاز دریای خزر را که برخی کشورهای ساحلی این دریا برای احداث آن با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شده اند، نگران کننده توصیف کرد.

وی گفت: طرح خط لوله گاز دریای خزر مایه نگرانی است، زیرا که ممکن است به محیط زیست این پهنه آبی مهم صدمه جبران ناپذیری وارد کند.

وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه افزود: موضع ما نسبت به این خط لوله بر ارزیابی‌های کارشناسی استوار است و معتقدیم که باید در این زمینه به نقطه نظرات کارشناسان توجه شود.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: