۱۴.۱۰.۹۱

انگلیس همچنان در جهان فتنه می‌کند.


نخست وزیر انگلیس با درخواست رئیس جمهور آرژانتین برای بازگرداندن جزایر مالویناس به این کشور مخالفت کرد.
به گزارش مهر، دیوید کامرون امروز ضمن مخالفت با درخواست کریستینا فرناندز برای بازگرداند جزایر مالویناس به آن کشور گفت: تمامی تلاش خود را برای حمایت از منافع ساکنان این جزایر بعمل خواهم آورد.


کامرون همچنین گفت که رهبران جزایر فالکلند تمایل روشن و شفاف خود را برای ماندن در کنار انگلیس اعلام کرده اند.

صحبت‌های نخست وزیر انگلیس در واکنش به درخواست رئیس جمهوری آرژانتین بود که وی طی نامه ای از انگلیس خواسته بود تا جزایر مالویناس [به گفته انگلیس‌ها فالکلند] را به این کشور باز گرداند.


فرناندز در نامه‌ای که از وی در روزنامه‌های انگلیسی‌ چاپ شده بود از کامرون خواسته تا به قطعنامه ۱۹۶۵ سازمان ملل متحد که در آن بر "گفتگو برای پیدا کردن یک راه حل" تاکید شده، پایبند باشد.

در این نامه آمده است: اهالی جزایر مالویناس به زور و برای "تمرین توازن قدرت در دوران استعمار" در قرن ۱۹ یعنی ۱۸۰ سال قبل و در ۳ ژانویه ۱۸۳۳ از آرژانتین جدا شده اند.

جزایر مالویناس یا فالکلند که ۸ هزار و ۷۰۰ مایل از خاک انگلیس فاصله دارد، مورد اختلاف انگلیس و آرژانتین است اما پس از جنگی ۷ روزه که در سال ۱۹۸۲ بین دو کشور در گرفت این جزایر به انگلیس تعلق پیدا کرد اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند.

اختلافات بین دو کشور از سال ۲۰۱۰ از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم کشتی‌های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهوری آرژانتین همچنین در بخشی از نامه به حمایت افکار عمومی و دولتهای جهان از مواضع آرژانتین در خصوص این اختلافات اشاره می کند و می نویسد: نه تنها رهبران منطقه آمریکای لاتین بلکه اکثریت مردم و دولتهای در سراسر جهان ادعای آرژانتین بر این جزایر را قبول دارند و استعمارگری را رد می کنند.

در همین رابطه و در خبری دیگر دولت ونزوئلا حمایت خود را از مواضع آرژانتین و مالکیت این کشور بر جزایر مورد اختلاف با انگلیس اعلام کرده است.

نیکلاس مادورو وزیر خارجه ونزوئلا گفت که دولت کشورش هر گونه تهدید و ارعابی که در اروپا در حال شکل گیری است را رد می کند.



همچنین در خبر دیگری آمده است:
رئیس جمهوری آرژانتین از انگلیس خواست تا جزایر مالویناس را به این کشور پس بدهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کریستینا فرناندز در نامه‌ای که از وی در گاردین چاپ شده از دیوید کامرون می خواهد تا به قطعنامه ۱۹۶۵ سازمان ملل متحد که در آن بر "گفتگو برای پیدا کردن یک راه حل" تاکید شده، پایبند باشد.

در این نامه آمده است: اهالی جزایر مالویناس به زور و برای "تمرین توازن قدرت در دوران استعمار" در قرن ۱۹ یعنی ۱۸۰ سال قبل و در ۳ ژانویه ۱۸۳۳ از آرژانتین جدا شده اند.

فرناندز در این نامه خواستار پایان استعمار این جزایر از سوی بریتانیا و باز شدن باب گفتگوها درباره این مناطق شده است.

فرناندز در نامه خود همچنین اشغال این جزیره را که ۸ هزار و ۷۰۰ مایل از خاک بریتانیا فاصله دارد، محکوم کرده است.

رئیس جمهوری آرژانتین در بخش دیگری از نامه خود آورده است: نه تنها رهبران منطقه آمریکای لاتین بلکه اکثریت مردم و دولتهای در سراسر جهان ادعای آرژانتین بر این جزایر را قبول دارند و استعمار گری را رد می کنند.

این نامه در حالی است که ماه گذشته تنش‌ها بین دو کشور به خاطر نامگذاری بخشی از قطب جنوب به نام "سرزمین ملکه الیزابت" بیشتر شد.

جزایر مالویناس یا فالکلند مورد اختلاف بریتانیا و آرژانتین است اما پس از جنگی ۷ روزه که در سال ۱۹۸۲ بین دو کشور در گرفت این جزایر به بریتانیا تعلق پیدا کرد اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند.

اختلافات بین دو کشور از سال ۲۰۱۰ از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم کشتی‌های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیدا کرده است.

در همین رابطه در پی تنشهای ماههای اخیر بین دولتهای آرژانتین و انگلیس بر سر تملک جزایر مالویناس، دولت محلی اعلام کرده که برای روشن شدن سرنوشت این منطقه همه پرسی برقرار می کند.

بر این اساس، ساکنان این مناطق در همه پرسی که در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد تعیین خواهند کرد که این جزایر به انگلیس و یا به آرژانتین بپیوندد.

مسئولان محلی مدعی هستند با این اقدام به تنشهایی که طی چند دهه اخیر بین آرژانتین و انگلیس درگرفته و جنگی خونین را نیز در سال ۱۹۸۲ به دنبال داشته، پایان دهند.

این در حالی است که تلاش برگزار کنندگان این همه پرسی بر الحاق جزایر مالویناس (به ادعای انگلیسی‌ها فالکلند) به مستعمرات انگلیس است.


منبع: دیپلماسی





جنگ فالکلند جنگی بود که بین انگلیس و آرژانتین برسر مالکیت جزایر فالکلند و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی در سال ۱۹۸۲ صورت گرفت که مدت ۷۴ روز ادامه داشت و به مرگ ۲۵۵ انگلیسی‌ متجاوز و ۶۴۹ آرژانتینی انجامید. جنگ با حمله و اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین آغاز و با تسلیم آرژانتین خاتمه یافت. این جزایر همچنان تحت اشغال به انگلیس است.

هیچ نظری موجود نیست: