۲۰.۹.۹۱

خطر مرگ خبرنگار اوکرائینی را تهدید می کند


تروریست‌های ترکیه، عربستان و قطر که تحت نام ارتش آزادی سوریه به کشتار و آواره کردن مردم بیگناه سوری و ویرانی شهر‌های زیبا و باستانی حلب و دمشق مشغولند، دو ماه پیش انخار کوچنوا، خبرنگار اوکرائینی را گروگان گرفته و تهدید کردند انخار کوچنوا، خبرنگار اوکرائینی را اعدام کنند. آنها در ازای آزادی او ۵۰ میلیون دلار طلب می کنند. مدت اولتیماتوم آنها ۱۳ ماه دسامبر به پایان می رسد. این اولتیماتوم توسط فرماندهان صحرایی « ارتش آزادی سوریه» به امضا رسیده است.


شبه نظامیان، انخار کوچنوا را « جاسوس اوکرائینی» می نامند. او دهسال اخیر را در روسیه زندگی کرده بود. در ماه ژانویه سال جاری به عنوان خبرنگار و مترجم به سوریه رفت. انخار - نویسنده گزارش‌های زیادی برای رسانه‌های گروهی روسیه است.

زمانی که نیاز به تفسیر اوضاع در نقاط داغ سوریه ضروری بود، « صدای روسیه» با او تماس می گرفت. رپرتاژهای او از تصاویر یک بعدی که شبکه تلویزیونی « الجزیره» و دیگر رسانه‌های گروهی مشابه به تصویر می کشیدند فرق داشت. به احتمال قرین به یقین، همانا دیدگاه عینی او نسبت به اوضاع در سوریه کسانی را به ربودن او سوق داد که از شبه نظامیان حمایت می کنند. این اتفاق ۷ ماه اکتبر رخ داد.

در پیام ویدئویی به تاریخ ۲۸ ماه نوامبر، انخار از دولت روسیه و اوکراین می خواهد درخواست ربایندگان اجرا شود. ریاض حداد سفیر سوریه در روسیه به تعدادی از رسانه‌های گروهی روسیه گفت که هر کار ممکن ضروری برای آزادی هر چه سریعتر انخار به انجام خواهد رسید. کمیته همبستگی با مردم لیبی و سوریه نیز در این جهت تلاش می ورزد.

داریا میتینا یکی از روسای این سازمان غیر دولتی در اینباره گفت: اولتیماتوم شبه نظامیان ما را تشویق می کند تا به جستجوی راه حل‌های غیر بدیهی و پیشرفت در مذاکرات بپردازیم. متأسفانه فعلاً وسایل تأثیرگذاری بر ربایندگان بسیار محدود است. ما از سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر و حقوق خبرنگاری درخواست کردیم که این موضوع از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی آنها ناپدید نشود. در اینباره گزارشات کمی پخش می شود و بندرت در باره نقش انخار در فضای خبری گفته و نوشته شده است.

همانطور که معلوم است موضوع مذاکرات با ربایندگان و شرایط انتقال باج در ازای آزادی گروگان فاش نمی شود. به احتمال زیاد مذاکراتی جریان دارد.

ولادیمیر ایسایف کارشناس انستیتوی شرق شناسی در اینباره گفت: روسیه از تماس‌های معینی با اپوزیسیون سوریه برخوردار است. چندی پیش مذاکراتی با آنها در مسکو برگزار شد. اما آنها اپوزیسیون میانه رو هستند و در چنین مواردی بعید است بتوانند کمکی برسانند. به این دلیل نمی دانم، آیا روسیه از امکان و یا حتی تماس هایی برای تأثیر گذاری بر ربایندگان آنجا برخوردار است یا خیر. اما روسیه می تواند با کسانی در اینباره به گفتگو بپردازد که از اپوزیسیون آشتی ناپذیر حمایت می کنند ، برای نمونه همان ترکیه که چندی پیش مذاکراتی در سطح عالی با آن برگزار شد. می توان به این نکته اشاره کرد که ببینید از چه کسی حمایت می کنید.

یک هفته پس از ربوده شدن انخار، ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین دستور داد هر کار ممکن برای آزادی این خبرنگار به انجام برسد. این فرمان ۱۵ ماه اکتبر صادر شد. هیچ گونه خبر دیگری در باره موضع کیف در این رابطه از آن زمان تا کنون دریافت نشده است.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: