۲۶.۹.۹۱

بهار عربی‌ در روسیه؟

پوتین چندی پیش در یک سخنرانی اعلام کرد که نظام دنیا دیگر یک قطبی نیست و غرب تنها اقای جهان نامیده نمی‌شود، وی همچنین با ایستادن در مقابل غرب در مدتی‌ بیش از یک سال، این را ثابت کرد و از سقوط مصنوعی و ساختگی اسد به وسیله غربی‌ها و چپاول این کشور جلوگیری کرد و اجازه نداد که غربی ها، مخصوصا انگلیس و فرانسه که به مانند شغالی هار کشور‌ها را از هم میدرند، مردم کشور‌ها را کشته و آواره میکنند، با جان میلیون‌ها انسان، کودک و بزرگ، پیر و جوان بازی کرده، تا بتوانند مثلا تمامی کشور را در روز‌های کریسمس چراغانی و تزییناتی آنچنانی بکنند و از چاقی در رنج باشند، سوریه را نیز از هم پاره پاره کنند، و بسیار قابل پیش بینی‌ بود که این شیاطین در روسیه سناریو مضحک و نخ نمای بهار روسی را براه اندازند و با تبلیغات عظیم و دروغین، آنچنان که بر علیه بشار اسد به راه انداختند از کاهی ، کوه بسازند و به این ترتیب به شعور جهانیان توهین کنند.
به خبر هزار بار تکرار شده‌ای که در طی‌ چند سال گذشته در مورد کشور‌های عربی‌ با عنوان بهار عربی‌ بر روی باند خبری خبر گذاری‌های غربی رفت و شاهد آن بودیم، را اینک در مورد روسیه میخوانیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها تن از مردم روسیه روز شنبه به خیابان‌های مسکو، پایتخت این کشور آمده و به رغم ممنوعیت راهپیمایی در نخستین سالروز جنبش اعتراضی کشور تظاهرات کردند. در تومسک سیبری نیز تظاهرات مشابهی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برگزار شد.


تظاهرکنندگان مسکو شعارهایی برای آزادی زندانیان سیاسی و "روسیه‌ای بدون ولادیمیر پوتین" سر دادند.

پلیس علیه تظاهر کنندگان وارد عمل شد و تعدادی از رهبران برجسته اپوزیسیون، از جمله آلکسی ناوالنی، از منتقدان مطرح پوتین و سینیا سوبچاک، مجری تلویزیون روسیه را دستگیر کرد.

ناوالنی خبر دستگیری خود را از طریق پیامک اینترنتی توییتر به اطلاع همگان رساند. اندکی بعد سخنگوی وی این خبر را تایید کرد.

ایلیا یاشین، از مخالفان سرشناس دولت روسیه نیز در توییتر نوشت که به همراه سوبچاک بازداشت شده است.

شبکه تلویزیونی خصوصی "دوژد" روسیه که به مخالفان نزدیک است، تصاویری پخش کرد که حاکی از دستگیری سرگئی اودالتسوف ، از سران چپ‌های مخالف دولت است.

تعداد زیادی مأمور پلیس برای مقابله با این تظاهرات در خیابان‌های اطراف میدان "لوبیانکا" در مسکو مستقر شده بودند. پلیس شمار تظاهرکنندگان را حدود ۷۰۰ تن اعلام کرده و می گوید، نیمی از این تعداد متعلق به رسانه‌ها بود.

اما گزارشگر خبرگزاری فرانسه شمار تظاهرکنندگان را بیش از این اعلام کرده و می گوید، شمار آنان که در سرمای زیر ۱۵ درجه به تظاهرات آمده بودند بسیار بیشتر از آمار پلیس است.

مخالفان شمار راهپیمایان را حدود ۷ هزار تن اعلام کرده اند. مقام‌های دولتی با تقاضای برگزاری راهپیمایی مخالفت کرده و آن را ممنوع اعلام کرده بودند.

تظاهرکنندگان در برابر بنای یادبود سولوویتسکی، یکی از یادمان‌های قربانیان سرکوب‌های سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سابق شاخه‌های گل بر زمین گذاشتند.

تظاهرات شهر تومسک
در شهر تومسک سیبری نیز تظاهرات اعتراضی بر پا شد. به رغم سرمای ۳۵ درجه زیر صفر حدود ۶۰ تن به خیابان‌ها آمده و در پاسداشت سالروز جنبش دموکراسی طلبانه کشور نزدیک به ۴۰ دقیقه راهپیمایی کردند.
در دسامبر سال ۲۰۱۱ در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی روسیه جنبش اعتراضی جدیدی علیه پوتین آغاز شد. ده‌ها هزار تن انتخابات را "پر تخلف" نامیده و در خیابان‌ها به آن اعتراض کردند. جنبش اعتراضی به سرعت گسترش یافت و نزدیک ده‌ها هزار تن را با خود همراه کرد. آنها خواستار برگزاری انتخاباتی عادلانه و برکناری ولادیمیر پوتین بودند.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: