۱۷.۹.۹۱

جواب تلافی جویانه روسیه به آمریکا


ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به تصویب قانون ضدروسی ماگنیتسکی در مجلس سنای آمریکا که تحریم هایی را در باره مقامهای روس پیش بینی می کند، اعلام کرد: مسکو سفر مقامهای آمریکایی ناقض حقوق بشر به این کشور را منع می کند.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی ایتارتاس،لاوروف بامداد روز جمعه در بازگشت از دوبلین پایتخت ایرلند در جمع خبرنگاران روسی گفت: مسکو در پاسخ به قانون ماگنیتسکی، سفر آن دسته از مقامهای آمریکایی به روسیه را که به نقض حقوق انسانها متهم هستند، منع می کند.

وی افزود: در دیدار با ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم که سفر آمریکایی هایی که مسئول نقض حقوق بشر هستند را به روسیه منع خواهیم کرد.

سنای آمریکا روز پنجشنبه با ۹۲ رای موافق و چهار رای مخالف قانون ضدروسی ماگنیتسکی را تصویب کرد این قانون در اواسط ماه نوامبر جاری در کنگره به تصویب رسیده بود و در صورت امضای اوباما اعتبار اجرایی می یابد.


ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روسی شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

وزارت امور خارجه روسیه دیروز پنجشنبه نیز به دنبال تصویب این قانون با انتشار بیانیه ای، با انتقاد شدید از تصویب آن، اقدام قانونگذاران آمریکایی را خیمه شب بازی خواند و افزود: یا مقامهای آمریکایی از یاد برده اند چه سالی است و فکر می کنند که دوره جنگ سرد به پایان نرسیده است یا این که نمایندگان سنای این کشور آنقدر سرگرم تبلیغ خود شده اند که واقعیت عینی را نادیده می گیرند که هر کشوری می تواند ورود هر فردی را به قلمرو خود منع کند و برای این منظور به تصویب قوانین خاصی نیازی وجود ندارد.

مقامهای روس پیش تر هشدار داده بودند که کشورشان به طور حتم به این قانون با اعمال تحریمهایی متقابل علیه آمریکا پاسخ می دهند.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه، اخیرا تصویب قانون ضد روسی

ˈماگنیتسکیˈ در کنگره آمریکا را اشتباه بزرگ قانونگذاران آمریکایی خواند و این کشور را به مقابله به مثل تهدید کرد.

وی با بیان این که تصویب قانون ماگنیتسکی در آمریکا واکنش متقابل و متناسب روسیه را به همراه خواهد داشت ،افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشوری به این صورت، اراده خود را بر کشور دیگر تحمیل کند.

ˈنیکلای پاتروشفˈ دبیر شورای امنیت روسیه هم هفته گذشته در باره تصویب قانون ماگنیتسکی در کنگره آمریکا اعلام کرده بود: واشنگتن تلاش می کند مسایل داخلی خود را با استفاده از مسایل کشورهای دیگر حل کند.

پاتروشف افزود: این قانون در صورت تصویب در آمریکا هیچ تهدیدی برای روسیه ندارد اما مسکو می تواند به آن پاسخ قاطع دهد.

در همین حال ˈویاچسلاو نیکونفˈ معاون کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه به تازگی گفت: روسیه در پاسخ به تصویب قانون ماگنیتسکی فهرستی از تحریم مقامهای آمریکایی را به اتهام نقض حقوق بشر تنظیم می کند.

وی افزود: این فهرست باید شامل آن دسته از مقام‌های آمریکایی باشد که نه فقط حقوق اتباع روس، بلکه حقوق شهروندان دیگر کشورها را نقض کرده باشند.

به گفته نیکونف ،این افراد ممکن است شکنجه گران زندان گوانتانامو یا مجرمان جنگی آمریکا در افغانستان، عراق و یوگسلاوی سابق باشند و روسیه می تواند نه تنها از ورود این افراد به قلمرو خود جلوگیری کند، بلکه می تواند اموال و دارایی‌های بانکی آنها را نیز مسدود کند.


سنای آمریکا پنجشنبه با نود و دو رای موافق در برابر چهار رای مخالف ،پایان اجرای اصلاحیه موسوم به جکسون - وانیک را علیه روسیه که از سال هزار ونهصد و هفتاد و چهار روابط تجاری عادی را با کشورهای نقض کننده حقوق بشر ممنوع می کند، تصویب کرد.
اما نمایندگان کنگره به این قانون تحریم هایی را علیه کارکنانی که در مرگ مگنیتسکی دخیل بودند ، افزود.
مگنیتسکی حقوقدان روسی بود که پس از متهم کردن نیروهای پلیس و ماموران مالیات روسیه به عملیات اختلاس مالی و پولشویی بازداشت شد.
مگنیتسکی در سن سی و هفت سالگی در زمان بازداشت جان خود را از دست داد.
براساس این قانون جدید که هنوز باید به امضای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برسد،افراد دخیل در مرگ مگنیتسکی و همچنین همه افراد دخیل در موارد نقض حقوق بشر در روسیه نمی توانند روادید ورود به آمریکا را دریافت کنند و دارایی های آنان در خاک آمریکا مسدود خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، راجر ویکر در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد:« امتیاز استفاده از نظام بانکی آمریکا و به دست آوردن روادید آمریکا باید برای کسانی که عزت انسانی و عدالت را خدشه دار می کنند ممنوع شود.

هیچ نظری موجود نیست: