۲۸.۹.۹۱

مژده به کشور‌های غربی، عربی‌ و ترکا ، ایران یک دریا از گاز پیدا کرد كشف گنج گازی در ايران


مجری طرح اكتشاف منابع هیدرات گازی (گاز موجود در رسوبات متخلخل كف دریا)‌ از شناسایی و اكتشاف منابع عظیم این نوع گازهای نامتعارف در دریای عمان خبر داد و گفت: حجم این گازها به میزان تمام ذخایر متعارف نفت و گاز ایران است.

به نوشته جام جم آنلاین ناصر كشاورز با اشاره به این‌كه كاهش ذخایر هیدروكربوری اهمیت كشف منابع هیدرات‌های گازی را دوچندان مي‌كند، گفت: مطالعات صورت‌گرفته برای كشف منابع جدید گازی در دستور كار قرار گرفته است.

براساس مطالعات اكتشافی و عملیات لرزه‌نگاری انجام‌شده در دریای عمان ذخایر قابل‌توجهی شناسایی شده كه این منابع كشف شده با مجموع هیدرات‌های كربوری موجود در ایران از نظر حجم قابل رقابت است.

منابع رسمی، مجموع ذخایر هیدروكربوری قابل برداشت ایران را ۳۰۰ میلیارد بشكه تاكنون برآورد كرده‌اند كه البته به دلیل مطالعات و اكتشاف جدید این ذخایر قابل افزایش خواهد بود.

در حال حاضر ایران ۳۳ تریلیون متر مكعب ذخایر گازی را در اختیار دارد و دومین دارنده این منابع به شمار مي‌رود.

براساس این گزارش طول خط ساحلی ایران در مجاورت دریای عمان حدود ۶۳۷ كیلومتر است و حداكثر عمق دریا در محدوده آب‌های ساحلی ایران در این ناحیه به بیش از ۲۰۰۰ متر مي‌رسد.

این خط دریایی از حدود بندرعباس در تنگه هرمز تا بندر گواتر در مرز پاكستان امتداد مي‌یابد.

مطالعه برای شناسایی و اكتشاف ذخایر گازی نامتعارف كه به شیل گس و هیدرات‌های گازی شهرت دارند، از دو دهه پیش به صورت جدی در دستور كار كشورهای پیشرفته از جمله كانادا، ژاپن، روسیه و آمریكا قرار گرفت، زیرا كارشناسان انرژی معتقدند ذخایر فسیلی انرژی كه در حال حاضر از آن برای تامین انرژی استفاده مي‌شود، در سال‌های آینده پایان مي‌یابد و استخراج گازهای نامتعارف (هیدرات‌های گازی) مي‌تواند جایگزین مناسبی به منظور تامین مطمئن انرژی در دنیا باشد.

پیش از این، جواد اوجی، مدیرعامل شركت ملی گاز ایران نیز گفته بود؛ ذخایر گازی ایران تا ۱۵۶ سال آینده قابل استفاده خواهد بود و ذخایر گازی كانادا و آمریكا تا حدود ۱۲ سال آینده به پایان مي‌رسد.

این گزارش حاكی است، ذخایر شیل گس (تولید گاز از سنگ‌های رسی) و گس هیدرات‌ها (حباب‌های گازی) در اعماق بیش از ۵۰۰ متر در كف دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارد كه در ایران نیز دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر ظرفیت بالایی از نظر این نوع ذخایر سوختی دارند.

طبق برآورد متخصصان نفتی، هر مترمكعب از منابع گازی جدید كشف شده معادل ۱۶۴ مترمكعب گاز تولید مي‌كنند.

براساس این گزارش، كشف مقدار زیادی هیدرات گاز در دریای عمان توسط كارشناسان و متخصصان ایرانی،‌ این ایده را قوت مي‌بخشد كه هیدرات‌های گازی منبع بسیار مهم انرژی در آینده محسوب مي‌شوند كه به گفته مجری طرح اكتشاف هیدرات‌های گازی در دریای عمان، استخراج و تولید آن از دانش و فناوری پیچیده‌ای برخوردار است، لذا در حال حاضر تولید این نوع گاز مقرون به صرفه نیست، اما از آنجا كه بسیاری از كشورهای بزرگ مصرف‌كننده انرژی در دنیا با ذخایر رو به اتمام خود مواجه شده‌اند برای تامین انرژی خود به مطالعه در این زمینه پرداخته‌اند.كشورهایی مانند كانادا، هند، روسیه، ژاپن، نروژ و آمریكا مطالعات و اكتشافات گسترده‌ای را در زمینه این نوع ذخایر گازی جدید انجام داده‌‌اند.

ژاپن و هند كه بزرگ‌ترین مصرف‌كننده گاز ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در دنیا به شمار مي‌روند زمینه‌های بسیار زیادی را بابت حمل و نقل و تكنولوژی گران‌قیمت و پیچیده ال.ان.جی پرداخت كرده‌اند و برای مقرون به صرفه ساختن تامین انرژی خود در آینده به سمت استخراج و تولید گاز از هیدرات‌های گازی حركت كرده‌اند.

براساس این گزارش حمل و نقل هیدرات‌های گازی نیاز به كشتي‌های ال.ان.جی و دانش پیچیده ندارد و هزینه حمل و نقل آن كمتر از گاز طبیعی و ال.ان.جی پیش‌بینی شده است.

اما با این حال كارشناسان محیط زیست، دریاها و اقیانوس‌ها با مطالعات صورت گرفته در این زمینه مخالفت كرده و معتقدند تولید گاز از رسوبات دریا (هیدرات‌های گازی) منجر به آزادسازی دي‌اكسیدكربن بیشتری در زمین مي‌شود و كره زمین را با افزایش گازهای گلخانه‌ای مواجه خواهد كرد كه به نابودی دریاها و اقیانوس‌ها منجر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: