۱۴.۹.۹۱

نسرین ستوده به اعتصاب غذای ۴۹ روزه پایان داد.

نسرین ستوده پس از لغو حکم ممنوع‌الخروجی دختر ۱۲ ساله خود، به اعتصاب غذای ۴۹ روزه پایان داد. ساعاتی پیش‌تر ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شد.


پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده بلافاصله پس از پخش خبر آن در شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده داشت. اعتصاب غذای خانم ستوده ۴۹ روز طول کشید و در این روزها بسیاری به سختی نگران سلامتی وی بودند. به گفته رضا خندان همسر خانم ستوده، امروز (سه‌شنبه ۱۴ آذر) پس از تماس گروهی از مدافعان حقوق زنان با مسئولان قوه قضائیه آن‌ها اعلام کردند که حکم ممنوع‌الخروجی دختر ۱۲ ساله خانم ستوده لغو شده است. پس از آن بود که وکیل پیشین بسیاری از زندانیان سیاسی ایران حاضر به شکستن اعتصاب خود شد.

ساعاتی پیش از پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده خانم ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به وضعیت نگران‌کننده سلامتی این زندانی سیاسی گفت: «به نظر می‌رسد که مقام‌های ایران فعالان و افراد خانواده آن‌ها را تنبیه می‌کنند تا آزادی بیان را مهار کنند.»
به گزارش رویترز، ناوی پیلای همچنین نگرانی خود را از افزایش شمار اعدام‌ها در جرایم مربوط به مواد مخدر نیز اعلام کرد.
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر به شش سال حبس، ۱۰ سال ممنوعیت از وکالت و ۱۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.
اتهام ستوده که خود وکالت بسیار از فعالان سیاسی را بر عهده داشته "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" خوانده شده است.
ستوده از ۲۶ مهرماه (۱۷ اکتبر) در اعتراض به شرایط درون زندان اوین، ممنوع الخروج کردن دختر ۱۲ ساله‌ خود (مهراوه) و سایر محدودیت‌هایی که برای همسر و دخترش قائل شده‌اند، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.
نسرین ستوده و جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که او نیز به زندان محکوم و از ادامه اشتغال به حرفه خود محروم شده، در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه ساخاروف یا جایزه حقوق‌بشر اتحادیه اروپا شدند. این جایزه به پاس خدمات آن‌ها در زمینه دفاع از حقوق‌بشر و آزادی عقیده اعطا شده است.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: