۲۲.۹.۹۱

ترکیه بزرگترین زندان خبرنگاران جهان, اردوغان "نخستین زندانبان خبرنگاران" در جهان


کمیته حمایت از خبرنگاران اعلام کرد بیشترین آمار زندانیان خبرنگار جهان در سال ۲۰۱۲ متعلق به ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالم پست، "کمیته حمایت از خبرنگاران" (CPJ) در مورد افزایش شمار خبرنگاران زندانی در برخی کشورها ابراز نگرانی کرد.

در گزارشی که این سازمان منتشر کرده از ترکیه به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران جهان نام برده شده است.

بر این اساس ترکیه با ۴۹ زندانی خبرنگار بیشترین آمار زندانیان در بین اصحاب رسانه را در سال جاری از آن خود کرده است. این در حالی است که تعداد زندانیان خبرنگار جهان در این سال به ۲۳۲ نفر افزایش یافته است.

طبق گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران کشورهایی مانند ترکیه و چین از قوانین حکومتی برای تحت فشار قرار دادن خبرنگاران و به زندان انداختن آنها بهره می گیرند.




همچنین به گزارش جام سیاسی؛ نشریه انگلیسی تایمز با انتقاد از سرکوب روزنامه نگاران در ترکیه، به رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، لقب "نخستین زندانبان خبرنگاران" در جهان را داده است.


تایمز در مقاله‌ای با عنوان "اردوغان نخستین زندانبان خبرنگاران در جهان" نوشت: اردوغان به آزادی‌های مدنی در ترکیه به شدت حمله می کند.
این روزنامه افزود کمیته حمایت از خبرنگاران که مقر آن در آمریکاست اردوغان را به شدیدترین حمله برای سرکوب آزادی بیان و خبرنگاران در عصر نوین متهم کرده است.
این گرایش در میان مردم ترکیه نیز بازتاب گسترده‌ای داشته که خودش را در قالب تظاهرات و خشم مردمی نشان داده است و به تازگی حدود هفتصد فرد بازداشت شده در زندان‌های ترکیه اعتصاب غذا کرده اند .

بی بی‌سی فارسی(bbc پرشین) نیز در روزهای گذشته در گزارشی از وضعیت رسانه‌های ترکیه ای، از ترکیه به عنوان "بزرگ‌ترین سرکوب گر رسانه‌ها در جهان" یاد کرد.

در گزارش بی‌بی سی آمده بود: ترکیه در این سال‌ها در جهان چنین تصویر شده است که" کشوری است پیش رو که می خواهد بازیگری مهم در منطقه و جهان باشد، کشور اسلامی اما مترقی با دروازه‌های باز به سوی تجدد. اما گزارش کمیته حمایت از روزنامه نگاران تصویر دیگری از این کشور نمایان ساخته است. تصویری نگران کنند از وضعیت آزادی رسانه‌ها در این کشور.


بی بی‌سی افزود: این کمیته وضعیت آزادی رسانه‌های ترکیه‌ای را بحرانی گزارش کرده و افزوده است: هم اکنون ۷۶ روزنامه نگار ترک در ترکیه زندانی هستند.

در ادامه این گزارش تاکید شده بود: اردوغان شخصاً روزنامه نگاران منتقد خود را در سخنرانی‌هایش به "نام" خطاب قرار داده و آن‌ها را متهم می کند. اعضای دولت او هم به بهانه‌های مشابه مدام در حال شکایت از روزنامه نگاران در دادگاه هستند که نتیجه آن افزایش روزنامه نگران زندانی شده است.

منبع: دیپلماسی

اسامی ۱۱۲ خبرنگار ترک که به دست دولت ترکیه کشته شدند از این لینک

هیچ نظری موجود نیست: