۲۸.۹.۹۱

یارانه نقدی دویست هزار تومان در ماه


به گزارش خبرنگار «بازتاب» امروز وزیر نیرو در دومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم این قانون خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور فردا در این باره به مردم توضیح می‌دهد.

اما اطلاعات برخی منابع غیر رسمی، از تلاش احمدی نژاد برای منفجر کردن یک بمب خبری در جهت تحت الشعاع قرار دادن فضای کشور در آستانه انتخابات حکایت دارد.

گفته می شود ممکن است این بمب خبری، وعده چند برابر کردن یارانه نقدی باشد که هم اکنون ۴۵ هزار تومان در ماه برای هر نفر است و احمدی نژاد قرار است وعده دهد که بعد از عید، آن را به دویست هزار تومان در ماه برساند.



این وعده که دولت تصور می کند فضای افکار عمومی را به شدت متاثر کرده و تحت تاثیر قرار خواهد داد، تقلیدی از وعده دادن پنجاه هزار تومان مهدی کروبی است که هشت سال پیش داده شد و اکنون با وجود تورم چندصد درصدی در مجموع هشت سال دولت، نتوانسته آن را عملی کند و به مرز ۵۰ هزار تومان برسد.


گفته می شود در این سناریوی تبلیغاتی طراحی شده، اگر مجلس به دولت اجازه چنین کاری ندهد، با توجه به گرانی‌های کمرشکن اخیر و مشکلات شدید معیشتی مردم، اولا مردم مقابل مجلس قرار خواهند گرفت و دولت نیز وعده خواهد داد اگر کاندیدای مورد حمایتش(احتمالا مشایی) رای بیاورد، به پشتوانه پیروزی در انتخابات، این وعده را عملی کرده و مجلس را همانند فاز اول هدفمندی یارانه‌ها مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.


در صورتی که احمدی نژاد بتواند این وعده را عملی کرده و از عید ماهی دویست هزار تومان و حتی ماهی صدهزار تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت کند، بهترین تبلیغ برای آن بوده و با توجه به این که آثار تورمی و مشکلات تامین منابع این طرح برای دو ماه چندان خود را نشان نخواهد داد، آثار تبلیغی مثبتی بر جذب رای برای کاندیدای دولت در انتخابات خواهد داشت.


بنابراین در هر دو صورت، این وعده به سود احمدی نژاد تمام خواهد شد.


این در شرایطی است که آشکار شدن نتایج طرح یارانه‌ها که به افزایش شدید تورم، آسیب دیدن بخش تولید و اختلالات جدید در اقتصاد کشور منجر شده است، به جای آن که نان جدیدی بر سفره مردم بیاورد، با گرانی کمرشکن سفره مردم را کوچکتر کرده است و در این شرایط، افزایش میزان پرداخت نقدینگی به تشدید تورم خواهد انجامید.


البته در این میان دولت که با سه برابر کردن قیمت دلار ظرف دو سال، تصور می کند درآمد نجومی در سال آینده خواهد داشت، می خواهد با این اقدام کسب محبوبیت کند.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: