۱۶.۹.۹۱

اخبار کم سر و صدای هفتهٔ گذشته

ایران یک شرکت ورشکسته نفتی فرانسوی را می خرد!

روزنامه لو فیگارو، چاپ فرانسه خبر داد که شرکت ایرانی تدبیر انرژی روز سه شنبه ۴ نوامبر برابر با ۱۴ آذر پیشنهاد خرید پالایشگاه نفت "بتی کورون" که در حال حاضر جزء دارایی‌های شرکت ورشکسته "پترو پلس" سوئیسی است را ارائه داد.


این روزنامه بدون ذکر منبع خبر خود همچنین نوشت: این شرکت ایرانی وابسته به موسسه امام خمینی است و قصد دارد قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت فرانسه را با تعهد به حفظ ۵۵۰ نفر کارکنان آن که شامل مدیر عامل شرکت و مدیرهای قانونی آن می شود، خریداری کند.

به نوشته لوفیگارو پیشنهاد ایران باعث شوکه شدن طرف‌های فرانسوی شده و نشان می دهد که ایرانی‌ها تلاش می کنند تا راه حلی برای ادامه فعالیت‌های نفتی خود در تولید و پالایش نفت خام ایرانی بیابند. در صورتی که این خرید انجام شود، فرانسه که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا از ماه ژوئن گذشته واردات نفت از ایران را متوقف کرده است، مجددا اقدام به وارد کردن نفت از این کشور خواهد کرد.

شرکت تدبیر انرژی که بزرگ‌ترین شرکت تولید و پالایش نفت در ایران محسوب می شود برای خرید این شرکت بزرگ نفتی که در منطقه نورماندی در شمال غرب فرانسه واقع شده باید با موسسه سرمایه گذاری لیبی و شرکت نت اویل که روژه تمرز، ثروتمند مشهور مدیریت آن را بر عهده دارد، رقابت کند.

کزاویه هوزل، وکیل شرکت بتی کورون در فرانسه درباره این که آیا تدبیر انرژی به دلیل تحریم‌ها می تواند این شرکت را خریداری کند یا خیر، گفت: «موضوع یک موضوع ژئوسیاسی نیست بله یک موضوع کاملا صنعتی است، حتی اگر شرکت تدبیر انرژی با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط باشد، نام آن در فهرست شرکت‌های مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار ندارد، از این رو می تواند در این معامله شرکت کند.»

شرکت بتی کورون یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در امور انرژی و نفتی در فرانسه محسوب می شود.

حفظ رابطه اقتصادی و سیاسی با ترکیه و اسرائیل مقدم بر حفظ سوریه

آنطوان فرانسیس، روزنامه نگار مشهور لبنانی در روزنامه الحیات نوشت که در پایان ماه دهم میلادی یعنی ماه اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با شماری از کارشناسان «تیم والدی» که هر ساله مسکو همانند داووس آنها را گردهم می آورد و در حقیقت داووس کوچک روسی محسوب می شود، دیدار کرد. در حاشیه آن نشست پروفسور ترک حسین باغچی که مدیر مرکز مطالعات خارجی در آنکارا است، به طور خصوصی با پوتین جلسه برگزار کرد، در آن جلسه پوتین به صراحت به باغچی گفت: «روسیه مصمم است که روابط استثنائی خود با ترکیه در بعد اقتصادی را در مقام اول حفظ کند و با اسرائیل نیز در بعد سیاسی در درجه اول روابط نزدیکی داشته باشد.»

به گفته فرانسیس این کارشناس ترک بیش از این اطلاعاتی درباره این دیدار ارائه نداد اما همین گفته نشان می دهد که هم پیمان اصلی نظام حاکم بر سوریه که در بحبوحه درگیری‌های این کشور اصرار داشت که به اسرائیل سفر کند تا از زبان مسئولان اسرائیلی بشنود که در شمالشان چه می گذرد، بیش از همه امنیت اسرائیل و حفظ رابطه سیاسی با آن برایش اهمیت دارد و سوریه در اولویت دوم سیاست‌های روسیه است.

تغییر موضع مالکی در قبال سوریه

نوری مالکی نخست وزیر عراق در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره سوریه گفت: «دولت عراق از انتخاب ملت سوریه برای انتخاب نظامی جایگزین نظام فعلی در این کشور حمایت می کند.»

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل سوریه این اظهارات مالکی تحت فشارهای شدید امریکا صورت گرفته و بازگو کننده شکافی در جمع حامیان وی محسوب می شود. به گفته گزارش‌های سری وزارت خارجه امریکا، مالکی تصمیم گرفته است تا به تدریج دست از حمایت خود از اسد بردارد و از رفتن وی از قدرت حمایت کند.

نگرانی ایران از سرنوشت اسد

بر اساس گزارشی که دیپلمات‌های عالی رتبه غربی تهیه کرده اند، تهران از سرنوشت اسد به شدت نگران است و از این که بشار اسد به توصیه‌های ایران بر سر چگونگی برخورد با بحران جاری در سوریه گوش نداده، بسیار ناخرسند است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به اعتقاد ایرانی‌ها سوری‌ها توجهی به نصایح ایران نکرده اند و این مساله سبب شده است تا حکومت اسد کنترل اوضاع را از دست بدهد.

بنا به این گزارش ایران همچنین از کثرت فسادی که در میان نیروهای مسلح سوریه وجود دارد به شدت نگران است و از این که بسیاری از کمک‌های مالی ایران به حساب شخصی درجه داران و افسران فاسد ارتش می رود بسیار ناخرسند است.

به گفته دیپلمات‌های غربی تهران نیز دریافته است که نظام اسد نمی تواند برای مدت طولانی دیگر در قدرت بماند و برای همین به دنبال راه‌های دیگر برای حمایتش از حزب الله پس از سرنگونی ارتش سوریه است. برای همین بدون اطلاع ارتش سوریه به طور مخفی تماس هایی را با ائتلاف مخالفان سوریه برقرار کرده است. به اعتقاد این دیپلمات‌ها بقای نطام سوریه وابسته به حمایت ایران است و در صورتی که ایران حمایت‌های خود را از این نظام قطع کند فورا سقوط می کند.

ایران معادله را تغییر داد

پس از جنگ ۸ روزه غزه تحلیلگران سیاسی اسرائیلی در درون دولت این رژیم به این اعتقاد رسیده اند که حمایت‌های موشکی ایران از حماس و حزب الله باعث شده است تا معادلات سیاسی و استراتژیک منطقه کاملا تغییر کند.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان، پس از شکست اسرائیل در پیشبرد اهداف خود در جنگ ۸ روزه اکنون بحث حمله نظامی به ایران در اسرائیل به شدت کم رنگ شده و حامیان حمله در حال حاضر در موضع ضعف قرار گرفته اند. اکنون هشدارهای بسیاری به دولت اسرائیلی از سوی نزدیکان و اعضای حکومت این رژیم می شود مبنی بر این که هر گونه حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران باعث واکنش سریع و در پی آن ویرانی گسترده اسرائیل خواهد شد.

حمایت تسلیحاتی سعد حریری از مخالفان اسد

جریان المستقبل به ریاست سعد حریری تایید کرد که حریری و نماینده او در ترکیه، عقاب صقر که نماینده مجلس لبنان نیز هست اقدام به مسلح کردن مخالفان سوریه کرده اند.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، اخیرا نوار صوتی‌ای منتشر شده که در آن صقر به صراحت می گوید که جریان المستقبل در تسلیح مخالفان اسد به طور مستقیم دخالت دارد و به این کار خود افتخار می کند. صقر صحت این نوار صوتی را تایید کرده است.



کارشناسان نظامی ایران در کره شمالی

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد که ایران شماری از کارمندان دفاعی خود را از اواخر اکتبر گذشته به کره شمالی فرستاده تا آموزش‌های لازم برای افزایش همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های توسعه موشکی و هسته‌ای را فراهم کنند.

تا کنون هیچ منبع ایرانی‌ای این خبر را تایید نکرده است. پیش از این ایران و کره شمالی در زمینه‌های مختلف نظامی با یکدیگر همکاری داشتند.

به گفته خبرگزاری کیودو هیئت ایرانی متشکل از چهار کارشناس از وزارت دفاع و شرکت‌های نزدیک به آن است که در یک مرکز نظامی در ۸۵ کیلومتری مرزهای کره شمالی با چین مستقر شده اند.

هشدار بارزانی به کودتای نظامی در عراق

مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با روزنامه عراقی الزمان گفت که اطراف مالکی را تعدادی از درجه داران ارتش گرفته اند که هیچ اعتقادی به فعالیت‌های سیاسی او ندارند و درصدد هستند در اولین فرصت علیه او کودتای نظامی انجام دهند.

وی از این که مالکی به فکر گسیل نیروهای نظامی ارتش به کردستان است، انتقاد کرد و گفت کسانی که چنین توصیه هایی به وی می کنند در نهایت باعث سرنگونی او در قدرت خواهند شد.

هشدار حقوق بشر سازمان ملل به بروز فاجعه انسانی در عربستان

سازمان مدافعان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که در زندان‌های عربستان تعداد بسیاری زندانی سیاسی بدون محاکمه در وضعیت بسیار بدی زندانی هستند و حتی از کم‌ترین حقوق اولیه خود نیز محروم مانده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زندانیان سیاسی در بند ماه‌ها است بدون توجیه هر گونه اتهامی زندانی هستند و اجازه دیدار با هیچ کدام از اعضای خانواده‌شان را نیز نداشته اند.

این زندانیان و خانواده‌های آنها بارها خواستار دیدار با مسئولان قضایی برای پیگیری پرونده سیاسی‌شان شده اند که هر مرتبه با مخالفت و بی‌اعتنایی مقام‌های مربوطه مواجه شده اند. برای همین بسیاری از آنها پشت میله‌های زندان تنها رها شده و هیچ توجهی به آنها نمی شود. سازمان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه‌ای انسانی در عربستان هشدار داده است.

عراق برای بازرسی هواپیماهای ایرانی پول می خواهد

مقام‌های عالی رتبه در سفارت امریکا در عراق گفته اند که مقام‌های دولت عراق در پاسخ به این سوال که چرا در بازرسی هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه کوتاهی می کنند، گفته اند که این کار هزینه بر است و بغداد نمی تواند هر بار متحمل چنین هزینه‌ای شود.

به گزارش پایگاه خبری نون ۱۴، مقامات امریکایی در صددند که راه‌های بیابند تا به نوری مالکی، نخست وزیر عراق فشار بیاورند آن افرادی که حاضر به بازرسی هواپیماهای ایرانی متوجه سوریه نیستند را از کار برکنار کند.

امریکایی‌ها توضیحات دولت عراق در این زمینه را کافی ندانسته و خواستار بررسی بیشتر این موضوع از طریق نهادهای بالاتر سیاسی امریکا شده اند.


آرژانتین برای تفاهم با ایران به راه حل رسید

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین اعلام کرد که بوینس آیرس در ژانویه آینده به تهران پیشنهاد تازه‌ای را برای حل پرونده حمله به مقر یهودیان بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴ ارائه خواهد داد.

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، وزیر امور خارجه آرژانتین در کنفرانس مطبوعاتی خود در مقر وزارت امور خارجه این کشور گفت: «ظرف هفته‌های آینده پیشنهاد تازه‌ای به ایرانی‌ها برای بستن پرونده حمله به مقر یهودیان بوینس آیرس می دهیم که امیدواریم این پیشنهاد باعث شود تا مشکلات دو کشور کاملا حل شوند.»

وی مذاکرات ایران و آرژانتین در هفته‌های اخیر در زوریخ در سوئیس را موفقیت آمیز و رو به جلو دانست و ابراز امیدواری کرد که دو طرف به زودی ضمن رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین برای بستن این پرونده گام‌های اساسی بردارند.



کمک آیت الله سیستانی به پناهندگان سوری

هیئتی از سوی دفتر آیت الله سیستانی در عراق که شامل شخصیت‌های دینی عتباب عالیات امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) می شود به همراه رئیس شورای استانداری استان کربلا هفته گذشته از اردوگاه پناهندگان سوری دیدن کرده و کمک‌های انسانی خود را به دست آنها رساندند.

به گزارش پایگاه خبری عراقی نون، این دیدار به توصیه آیت الله سیستانی انجام شده و شامل هئیت یک صد نفره از منتسبان به عتبات حسینی و عباسی شده است.

این هیئت ضمن سفر به شهر قائم در استان الانبار ۶۵۰۰ پتو و ۱۵۰۰ دستگاه گرمایش را در اختیار پناهندگان سوری قرار داده است.



اردن ۳۲۴ هزار مصری را اخراج می کند

عوض خلیفات، معاون وزیر کشور اردن اعلام کرد که در راستای مبارزه با بیکاری دولت اردن تصمیم دارد نزدیک به نیم میلیون مصری که شامل ۱۷۶ هزار نفری که اجازه کار دارند نیز می شود، از خاک اردن اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری اردنی پترا، وی همچنین گفت ما این تصمیم خود را به اطلاع سفارت مصر رسانده ایم و به زودی عملیات اخراج آنها را آغاز خواهیم کرد.

با این حال خلیفات تاکید کرد، آن دسته از کسانی که بتوانند اجازه کار خود را تمدید کرده یا هنوز مدت اجازه کار رسمی‌شان در کشور پایان نگرفته است، می توانند در کشور باقی بمانند اما مابقی قطعا از کشور اخراج می شوند.

راشد الغنوشی دیپلمات

روزنامه العرب چاپ لندن گزارش داد که راشد الغنوشی، رهبر جریان النهضه تونس به رغم این که هیچ سمت رسمی ندارد اما با گذرنامه دیپلماتیک به کشورهای مختلف سفر می کند.

به گفته این روزنامه این اتفاق باعث ناخرسندی برخی از سیاستمداران تونسی به خصوص افراد سکولار و لیبرال شده و آنها قصد دارند به زودی علیه وی به دلیل استفاده از این گذرنامه اقامه دعوا کنند.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: