۲۵.۹.۹۱

حضور گسترده مردم مصر در همه پرسی پیش نویس قانون اساسی


گزارشگر تلویزیون العربیه ظهر شنبه ۱۵-۱۲-۲۰۱۲ در قاهره از شرکت گسترده مردم در ساعات اولیه شروع رای گیری در مراکز اخذ رای برای همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید در چندین استان مصر گزارش داده است.


براساس این گزارش محمد مرسی رئیس جمهور ضمن حضور در یکی از مراکز رای گیری در شرق قاهره جدید، رای خود را به صندوق انداخت.

احمد بجاتو گزارشگر تلویزیون العربیه از یکی از مراکز رای گیری در استان اسکندریه در گزارشی که به طور مستقیم پخش شد می گوید "برغم درگیری‌های شدید در چند روز گذشته میان مخالفان مرسی و هواداران او در این استان اما اکنون هر دو طرف دررفراندم پیش نویس قانون اساسی به صورت گسترده‌ای و فعالانه شرکت کردند به طوری که مراکز رای گیری شاهد حضور مردم در صف‌های طولانی برای رای دادن بوده است".

احمد بجاتو می گوید شاید تشویق مردم از سوی مخالفان مرسی به رای "نه " و همچنین تشویق هواداران او به رای بله برای قانون اساسی می تواند یکی از دلایل استقبال گسترده جامعه پر از کشمکش سیاسی مصر از این رفراندم باشد.

قرار است ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت گرینیچ رای گیری در این کشور به پایان برسد.

مراکز رای گیری روز شنبه ساعت ۸ صبح به وقت محلی (مصر ) در‌های خود را برای برگزاری رفراندوم پیش نویس جنجال برانگیز قانون اساسی بازکرد.

این درحالی است که یک ساعت پس از آغاز رای گیری احمد شفیق رقیب مرسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ضمن انتقاد شدید از شرایط اجرای همه پرسی گفت:" اولین نشانه تقلب در این رفراندم توسط خود مرسی انجام گرفت به طوری که رئیس جمهور مرسی در دو جا رای داده است همه شاهد مشارکت مرسی در مرکز رای گیری در قاهره بودند در صورتی که اسم او درمیان رای دهنده گان در مرکز رای گیری منطقه (الزقازیق ) در استان شرقیه مصر نیز مشاهد شده است."

اما دفتر ریاست جمهوری مصر ادعای احمد شفیق را تکذیب کرد.


در همین راستا، صدای روسیه نوشت:
 روز شنبه در نتیجه تیراندازی نزد اخذ رای در ۳۰۰ کیلومتری به سمت جنوب از قاهره یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، حادثه در نزدیکی شهر منفلوط رخ داده است. اعضای دو قبیله متخاصم تصمیم گرفتند مسایل خود را با کاربرد سلاح حل کنند. ارتش و پلیس مجبور شدند نظم و آرامش برقرار کنند.

همچنین در روز شنبه در شهر المحله الکبری تیراندازی رخ داد. با توجه به اطلاعات رسیده، یکی از جنایتکاران از تعداد شهروندان محلی نزد اخذ رای در هوا آتش گشود. اما به طور کلی، رفراندم در مصر با مشارکت بالای مردم برگزار می شود. درگیری‌های خاص بین حامیان از قانون اساسی جدید اسلام گرایان و مخالفان آنها از اپوزیسیون سکولار در همه جا رخ می دهد اما نظامیان از آن جلوگیری می کنند.




منبع : alarabiya 

هیچ نظری موجود نیست: