۳۰.۹.۹۱

ترک کرهٔ زمین ، کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه


با اینکه گفته میشود، آخر دنیای شایعه‌ای بیش نیست ولی‌ ظاهرا مقامات روسیه و دیگر مقامات دنیا ترجیح داده اند که روز ۲۱ دسامبر بر روی کرهٔ زمین نباشند.


روز چهارشنبه موشک حامل سفینه سرنشین دار روس که در حوزه حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد، از پایگاه فضایی بایکانور پرتاب شد. روز ۲۱ دسامبر سال جاری، این سفینه در ایستگاه فضایی بین المللی قرار خواهد گرفت. گروه پروازی این سفینه از رومان روماننکو فضانورد روس، کریس هالفیلد فضانورد کانادایی و توماس ماشبیورن فضانورد آمریکایی تشکیل شده است.


این سفینه سرنشین دار درست در روزی به ایستگاه فضایی میرسد که طبق تقویم مایاها، روز آخر دنیاست. اما کاشفان فضا توجهی به این قبیل مسایل ندارند. نگرانی اصلی آنها، ملحق شدن به ایستگاه فضایی بدون بروز مشکل است. با انجام این پرواز، یکصد و پنجامین پرواز به ایستگاه فضایی انجام می گیرد. ویژگی اصلی گروه پرواز در این است که هر سه تن‌ از فضانوردان باتجربه هستند. ایرینا روگوا مدیر مرکز مطبوعات آمادگی فضانوردان می گوید: «هر سه تن‌ آنها از تجربه کافی برخوردارند. آقای رومان روماننکو فضانورد روس، تجربه طولانی در این حوزه دارد. وی از ماه مه سال ۲۰۰۹ تا دسامبر همان سال در سفینه فضایی حضور داشته است. کریس هاتفیلد نیز دو مرتبه پرواز کوتاه مدت داشته با شاتل و نهایتا توماس ماشبیورن نیز تازه کار بحساب نمیآید. توماس یکمرتبه با شاتل پرواز کرده است. مشخصه رادیویی این گروه «قایق بادبانی» است. این گروه در حدود ۱۵۰ روز را در فضا بسر خواهند برد.»

فرمانده سفینه «سایوز» فرزند یوری روماننکو فضا نورد سابق روس است که اولین رکورد را از نظر مدت زمان حضور در فضا بنام خود ثبت کرد. سال ۱۹۸۷، یوری روماننکو هماره با الکساندر الکساندروف به ایستگاه فضایی «میر» پرواز کرد و مدت ۳۲۶ روز در آنجا بتحقیق پرداختند.

در ایستگاه فضایی بین المللی کارهای زیادی انتظار این گروه تحقیقاتی را می کشد. از جمله کارهایی که این گروه باید انجام دهد، دو پرواز بفضای کهکشانی است. گروه پژوهشگران روس تنها تاکنون ۴۰ آزمایش در ایستگاه فضایی انجام داده اند. گروه پروازی حاضر، قرار است چهار سفینه باری از روسیه، اروپا و امریکا را تحویل بگیرند. این گروه وقت آزاد خود را بموسیقی و سرگرمی‌های خود اختصاص می دهند. هر سه به گیتار علاقه زیادی دارند. کریس هالفیلد حتی تصمیم دارد چند ترانه راجع بفضا بخواند.

ایستگاه فضایی بین الملی چهارده سال پیش تاسیس شده است. طی این سال‌ها بیش از ۲۰۰ فضانورد از ۱۵ کشور دنیا به ایستگاه رفته اند.

سال آینده قرار است یک واحد جدید آزمایشگاهی برای محققین روس تهیه شود. کارشناسان آژانس فضایی روسیه، کانادا، اروپا و امریکا معتقد هستند که ایستگاه فضایی بین المللی حداقل تا سال ۲۰۲۰ بکار خود ادامه خواهند داد.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: