۱۸.۹.۹۱

اولین دور رقابت‌ها در حاشیه دریای خزر


وضعیت جوی در آب‌های دریای خزر مناسب و همراه با بادهای نه چندان قوی است. این وضعیت جوی شرایط را برای ورزش قایق بادبانی کاملا فراهم می کند. طی ماه‌های ژوئیه و اوت معمولا دریای خزر از این شرایط برخوردار است. تابستان سال ۲۰۱۳ قرار است اولین دور مسابقات بین المللی قایق بادبانی در این آبها برگزار شود. ایگور چنتسوف معاون اول رییس فدراسیون ورزش‌های آبی برای خبرنگار رادیو صدای روسیه اینطور توضیح می دهد: «دریای خزر بهترین مکان برای برگزاری مسابقات قایق بادبانی است. اما تا به حال دریای خزر برای مسابقاتی در این ابعاد مورد استفاده قرار نگرفته بود.


چندی پیش، دولت روسیه برنامه‌ای برای توسعه بخش توریستی در قفقاز شمالی و سواحل دریای خزر تدوین کرد. توسعه هر یک از لایه‌های صنعت توریسم جهانی نیاز به زیرساخت هایی برای قایق‌های بادی دارد. و مسابقه قایق‌های بادبانی نه تنها ورزشکاران را جذب می کند، که حتی گردشگران را هم به سوی خود جذب می کند. در نتیجه، ما امیدوار هستیم که زیرساخت‌های قوی و مناسبی برای این نوع ورزش جذاب در سواحل دریای خزر فراه کنیم»

در مسابقات قایق‌های بادی سال ۲۰۱۳، قایق هایی با پرچم روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حضور خواهند داشت. طبق برنامه، مسابقات تا دو هفته به طول خواهد انجامید. شروع مسابقه از شهر ساحلی ماخاچ قلعه خواهد بود. مرحله اول در بندر آکتااو در قزاقستان به پایان می رسد. سپس شرکت کنندگان مسیری را تا ترکمنستان می روند و نهایتا در باکو پایتخت آذربایجان از خط پایان عبور خواهند کرد.

ایگور چنتسوف می گوید که سازمان دهی کنندگان قصد دارند مسیر و تعداد شرکت کنندگان را افزایش دهند. وی در ادامه می گوید: «در مسابقات قایق‌های بادبانی سال ۲۰۱۳، چهار شرکت کننده از هر پنج کشور ساحلی حضور دارند. قطعا ورزشکاران ایرانی را هم به این مسابقه جذب خواهیم کرد. در حال حاضر، مشغول مذاکره هستیم. طبق ارزیابی‌های ما در سال ۲۰۱۴، ورزشکارانی از تمامی دول حاشیه دریای خزر حضور خواهند داشت. هنوز وضعیت اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران امکان پرداختن به ورزش قایق بادی و پیوستن به گروه را نمی دهد».

بین ۱۵ تا ۲۰ قایق بادی در مسابقه حضور خواهند داشت. امیدوار هستیم که به مرور بتوانیم این مسابقه را هر ساله برگزار کنیم و آن را به تقویم مسابقات بین المللی تحت عنوان فدراسیون بین المللی ورش‌های بادی ضمیمه کنیم. به این ترتیب، هر ساله بهترین ورزشکاران این رشته تابستان خود را در کنار آبهای دریای خزر سپری خواهند کرد.

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: