۵.۱۰.۹۱

زنان و رمان‌های عاشقانه

رمان‌های عاشقانه علیرغم طراحی جلد‌های مسخره به طرز غیر قابل باوری محبوب هستند. منظور از این رمان‌ها تمامی کتاب هایی هستند که یک رابطه عاشقانه داستان را پیش می برد. از سال ۲۰۰۷ ، ۱.۳ میلیارد دلار فروش اشته اند در حالی که سایر ژانر‌ها حتی به رقم یک میلیارد هم نرسیده اند. تقریبا ۱/۳ زنان امریکایی سالی یکی از این کتاب‌ها را می خوانند. اما چرا این قدر زنان این کتاب‌ها را دوست دارند؟ چرا سریال‌های عاشقنه طرفدار دارند؟ برخی معتقدند که داستان آنها اشتیاق خود ما را نشان می دهد. 

برخی آنرا روزنه‌ای برای بروز خشم زنان می دانند. اما می توان از منظر روانشناسی فررگشت نیز به ان نگاه کرد . کاکس و فیشر مقااله‌ای در این باره نوشته اند و در آن اشاره کرده اند که : " بر مبنای روانشناسی فرگشت، زنان ومردان نیاز‌های ویژه جنسی دارند . به خاطر تفاوت‌های زیستی جنسیتی ، زنان ایجاد و پروش کودکان را ممکن می کنند و مردان معمولا نقش حمایتی در نگه داری از کودک داشته اند. زنان نسبتا به مردان محدودیت کمتری در تعداد کودکانی که می توانند داشته باشند، دارند به خاطر این تفاوت‌ها در روانشناسی فرگشت می گویند که زنان ، جفت هایی که وفادارتر هستند را جستجو می کنند و جفتی را می طلبند که تمایل به ذخیره کردن منابع داشته باشد تا بتوانند کودکانشان را تامین کنند. بنابراین توضیح بهتر برای موفقیت رمان‌های عاشقانه هارلکین ( Harlequin) این است که این کتاب‌ها نیاز مخصوص جنسیتی فرگشتی زنان در باره جفت مناسب را پاسخ می دهند. برای تست این فرضیه عناوین کتاب‌های عاشقانه هارلگین را آنالیز کردیم "



زنان نیاز به کودک و والد پایدار دارند و بنابراین انتظار داریم که چنین چیزی را در تیتر این رمان‌ها بیابیم. فرض کردیم که انتشار دهندگان این گونه رمان‌ها تحقیقات کافی درباره بازار هدفشان کرده اند و می دانند که برای فروش بهتر چه عناوینی مناسب است. بنابراین اگر زنان در جستجوی مردانی تامین کننده و تکثیر ژن( بارداری و زایش کودک) باشند عنوان کتاب هایی که به خوبی فروش رفته اند باید این را به ما نشان بدهد. خریدار معمولا قبل از خرید حدود ۷ ثانیه به عنوان کتاب نگاه می کند و در این ۷ ثانیه تنها عنوان می تواند اصلی‌ترین محرک خریدشان باشد.

عناوین این رمان‌ها باید میل به ثبات و کودکان را نشان دهد. مثلا برای حس تمایل به تولید بچه باید لغاتی مانند بارداری و کودک را داشته باشیم. برای نشان دادن یک جفت تامین کننده می توان واژه ثروت را در نظر گرفت . برای میل زنان درباره ثبات در رابطه می توان عناوینی مرتبط با ازدواج را در نظر گرفت و در نهایت برای جذابیت نیز باید لغات مانند گرم بودن در نظر گرفت. نویشندگان مقاله ۱۵ هزار عنوان کتاب رمان عاشقانه را بررسی کردند که در فاصله سال‌های ۱۹۴۹ تا ۲۰۰۹ چاپ شده بودند . بر مبنای این آنالیز آنها ۲۰ لغت کلیدی در این عناوین را یافتند. (در لینک متن اصلی ، جدولی که این لغات و تعداد تکرارشان را نشان می دهد، موجود است)
آنها لغاتی که درباره تولید مثل و ثبات رابطه فرض کرده بودند را در این لیست دیدند اما لغات وابسته به مرد تامین کننده ( ثروت) و جذابیت را نیافتند . برای لغت تگزاس توجیه مناسبی نداشتند. سپس اطلاعات مربوط به عناوین را آنالیز کردند تا دو تم اصلی را پیدا کنند. اولین تم ، وفاداری هست که لغاتی مانند شوهر، همسر، عروس، نامزد و عروسی بیانگر آن هستند. تم دوم تولید مثل بود که لغاتی مانند بارداری، دختر ، پسر ، بچه به ان وابسته بودند. سایر تم‌ها تاثیرو ارتبا کمتری داشتند. نویسندگان مقاله سپس نتیجه گیری کردند که با توجه اینکه زنان تمایلشان را با آنچه برای آن پول خرج کرده اند نشان داده اند، می توانیم بگوییم که آنها به دنبال یک رابطه طولانی مدت مطمئن با مردی که بتوانددر کودکشان باشد، هستند( یعنی به دنبال تامین مادی (ثروت ) و جذابیت در درجه اول نبوده اند).

در ادامه اشکالاتی به مقاله کاکس و فیشر وارد آمده. از جمله اینکه آنالیز لغتشان دچار مشکل هست و برخی از این لغات می توانند بسته به کاربرد در گونه متفاوتی طبقه بندی شوند. به نوع نمونه گیری اعتراض شده که اگر قرار هست عنوان شود که زنان با پولی که می دهند تمایل خود را نشان می دهند باید تنها کتاب‌های پر فروش بررسی می شدند و نه همه کتابهاب منتشر شده در ۶۰ سال مورد مطالعه. و در نهایت اینکه این عناوین منطبق با فرهنگ زمانه هستند و الزامی ندارد که منطبق بر روانشناسی فرگشت باشد.


منبع

هیچ نظری موجود نیست: