۲۴.۹.۹۱

شنبه روز سرنوشت ساز مصری ها


در حالی که تمامی امکانات در مصر برای انجام همه پرسی فردا (شنبه) درخصوص قانون اساسی بسیج شده است، مذاکرات میان مخالفان و دولت برای رسیدن به نقطه نظری مشترک ادامه داد و پیش بینی می شود امروز بار دیگر طرفداران دو طرف در میدان التحریر تظاهرات کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تدابیر گسترده‌ای در مصر آغاز شده تا تمامی امکانات برای برگزاری موفق مرحله اول همه پرسی قانون اساسی که قرار است از شنبه آغاز شود بسیج شود.


در همین حال گروه‌های مخالف دولت دور سوم مذاکرات خود را با مقامات مصری برگزار کردند که در این نشست نیز همانند نشست‌های پیشین چهره‌های اصلی مخالفان از جمله جبهه نجات ملی حضور نداشتند.

ریاست سومین نشست را محمود مکی، معاون رییس جمهوری مصر به عهده داشت و برخی از گروه‌های مخالف در آن حضور داشتند که مذاکراتی برای پایان دادن به اختلافات موجود انجام شد.

از سوی دیگر کلیسای مصر از تمامی مصری‌های خواست در رفراندوم شرکت کنند و اعلام کرد که مشارکت در انتخابات و آزادی اندیشه حق تمامی مصری‌ها است.

پاپ توئودورس دوم، پاپ قبطی‌های مصر نیز با اعلام اینکه مسیحیان مصر امنیت و ترقی کشور را می خواهند از برگزاری همه پرسی استقبال کرد.

وزارت کشور مصر نیز نزدیک به ۱۳۰ هزار پلیس ونیروی امنیتی را مامور کرده تا با همکاری نیروهای ارتش، امنیت برگزاری همه پرسی را تامین کند.

در همین حال جبهه نجات ملی که بیشترین گروه‌های مخالف دولت در آن حضور دارند اعلام کرد که در صورتی که همه پرسی با شفافیت کامل برگزار نشود، نتیجه همه پرسی را قبول نخواهد کرد.

این جبهه اعلام کرد: برگزاری همه پرسی در دو مرحله و با فاصله یک هفته، با قانون اساسی مصر مغایرت دارد و جبهه نجات ملی خواهان این است که همه پرسی در دو روز متوالی برگزار شود.

احمد سعید، رییس حزب "مصری‌های آزاده" که حزبش از اعضای جنبش نجات ملی محسوب می شود با اعلام اینکه برگزاری همه پرسی ممکن است به آشوب سراسری در مصر بیانجامد از رییس جمهوری این کشور خواست تا مانع برگزاری همه پرسی در شرایط کنونی شود.

محمد البرادعی، رییس حزب الدستور و از اعضای اصلی جبهه نجات ملی نیز از رییس جمهوری مصر خواست تا همه پرسی قانون اساسی را لغو کند.

وی گفت: برگزاری همه پرسی باعث ناامنی در کشور خواهد شد و رییس جمهوری باید همه پرسی را لغو کند و تا زمان تشکیل مجمع موسسان قانون اساسی، کشور باید براساس قانون اساسی ۱۹۷۱ اداره شود.

در همین حال همه پرسی در خارج از مصر برای دومین روز ادامه یافت و مصری‌های مقیم خارج از این کشور به کنسولگری ها، سفارتخانه‌ها ومکان هایی که برای رای دادن تعبیه شده بود، مراجعه کردند.

همه پرسی در خارج از مصر تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و نزدیک به ۵۸۶ هزار مصری برای مشارکت در آن ثبت نام کرده اند.

در تحولات میدانی مصر نیز با وجود این که مخالفان اعلام کردند که در همه پرسی مشارکت می کنند اما پیش بینی می شود با فراخوانی که برخی از گروه‌های مخالف و موافق دولت دادند امروز نیز میدان التحریر شاهد حضور مخالفان و موافقان و درگیری احتمالی میان آنها باشد.

برخی از گروه‌های اپوزیسیون که هفته‌ها است در میدان التحریر چادر زنده اند از هواداران خود خواستند امروز نیز در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی و همه پرسی در میدان التحریر گرد هم آیند و این در حالی است که موافقان اعلام کرده اند که تظاهراتی را درتایید همه پرسی برگزار می کنند.


منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: