۱۶.۹.۹۱

ناتو و خداحافظی هیلاری کلینتون


هیلاری کلینتون در آخرین حضورش در نشست ناتو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از همتایان خود در این نشست خداحافظی کرد و این ائتلاف نظامی را به دلیل دستیابی به دستاوردهای بسیار بزرگ ستود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست دو روزه ائتلاف ۲۸ عضوی ناتو گفت: من دوره‌ای از زندگی‌ام را طی چهار سال گذشته در این ساختمان گذراندم و فکر می کنم دوران بسیار خوبی بود. این ائتلاف دستاوردهای بسیاری داشته است.


وی ضمن تقدیر از این سازمان ۶۰ ساله که در اولین روزهای پس از جنگ سرد پایه ریزی شده گفت که این ائتلاف یکی از بزرگترین نیروهای جهان برای ایجاد ثبات و امنیت است.

کلینتون یکی از بازدید کنندگان دائمی مقر ناتو طی چهار سال گذشته و در دوران تصدی وزارت امور خارجه آمریکا بوده است.

وی در تمامی نشست‌های شش ماهه وزیران امور خارجه این ائتلاف حضور داشته است.

کلینتون قرار است اوایل سال ۲۰۱۳ از سمت خود استعفا دهد و به گفته خودش به زندگی شخصی‌اش پس از دو دهه حضور در عرصه‌های سیاسی بازگردد.

کلینتون با اظهار این نکته که این ائتلاف نظامی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به سرمایه گذاری نیاز دارد گفت: آمریکا از ناتو بسیار خرسند است. پروژه‌های ناتو برای ثبات و امنیت جهانی بوده توانسته ایم صلح و ثبات در بسیاری از نقاط را برقرار سازیم. از نظر آمریکا این که توانسته ایم از نزدیک با متحدان اروپاییمان در خصوص چالش هایی نظیر سوریه، خاورمیانه و کره شمالی رایزنی داشته باشیم بسیار با ارزش بوده است.

آمریکا، کانادا و ۱۰ کشور اروپایی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ با امضای معاهده‌ای یک ائتلاف دفاعی مشترک به وجود آوردند تا بتوانند در برابر تهدیدها از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق پاسخ مشترکی بدهد.

آمریکا تاکنون بزرگترین مشارکت کننده در این ائتلاف بوده و ۷۵ درصد از کل هزینه‌های دفاعی این ائتلاف را تامین کرده است.

کلینتون در سری نشست‌های این ماه ناتو خداحافظی گرمی با همتایان خود داشت؛ آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفت که از دست دادن وی بسیار غم انگیز است و از اینکه می بیند این آخرین سفر کلینتون به مقر ناتو می باشد ناراحت است.

وزیرامور خارجه بلغارستان با اهدای یک شمشیر بسیار گرانقیمت به کلینتون نسبت به دوستی آمریکا با کشورش ابراز رضایت کرد.

هیچ نظری موجود نیست: