۲۳.۹.۹۱

سال ۲۰۱۳ سال جنگ سایبری


تعداد حملات سایبری به کل جهان در سال ۲۰۱۳ به شدت رشد خواهد داشت ضمن آنکه این حملات هدفمند بوده و شرکت‌های بزرگ جهانی به سفارش ساختارهای دولتی آنها را انجام می دهند. چنین نتیجه‌ای در پیش بینی‌های شرکت‌های ضد ویروس " آزمایشگاه کسپر" به دست آمده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ازوقوع درگیری بزرگ در فضای سایبری بعد از ۲۰ سال خبر می دهند.


به عقیده تحلیل گران " لابراتوار کسپر " در سال آینده سرقت از اطلاعات محرمانه سازمان‌های دولتی و همچنین شرکت‌های خصوصی در بخش‌های مختلف کسب و کار صورت می گیرد. حملات سایبری اهداف مهمی را بیشتر تحت شعاع قرار می دهند به طور مثال مسکن و زیر ساخت‌های شهری و سرویس‌های حمل و نقل.

شبکه‌های قدرتمندی چون گوگل و فیس بوک می توانند حجم اطلاعات گسترده خود را در زمان واقعی تحت کنترل داشته باشند. در عین حال به واسطه درجه رشد و گسترش فن آوری‌های برقراری ارتباط ، دولت امکانات نامحدودی برای کنترل مردم بدست آورده است. اما مردم هم می توانند به دولت پاسخ گویند.

گنادی امیلیانوف ، رئیس انجمن دفاع از اطلاعات در مصاحبه‌ای با صدای روسیه بیان داشت : تمامی زمینه‌های تکنولوژی اطلاعات ( آی تی ) در حال حاضر به خاطر توسعه در مسیر جوامع ملی بسیار خطرناک شده است.

برای آنکه در زیر این جامعه اطلاعاتی ، مین‌های قرار دارد. اگر ما اقدامات مکفی دفاعی صورت ندهیم ، با فروپاشی کامل مواجه می گردیم. برای آنکه وقتی ما همگی در پرتو این تکنولوژی اطلاعاتی قرار گیریم ، آنها به طور ناگهانی بلوکه شوند و درواقع فروپاشی صورت می گیرد. چنین حالتی را تصور کنید، اینکه همه جا برق قطع شود. خطر چنین نوع حمله‌ای در این است که از دیدگاه مالی و اقتصادی به راحتی می توان آنرا انجام داد. بسیار ساده می توان مغزهای خوبی داشت که در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی مهارت دارند.

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا نمونه هایی از تهدیدات سایبری حاضر را که آمریکا را هدف قرار داده بودند، به شورای ملی در خصوص جاسوسی فرستادند. روزنامه لوس آنجلس تایمز می نویسد :" بزرگترین تهدیدکننده در فضای سایبری " چین است. روسیه ، فرانسه ، اسرائیل و سایر دول نیز به جاسوسی‌های سایبری می پردازند اما نه آنطور زیرکانه و هوشمندانه که در چین صورت می گیرد. در هر صورت روسیه به سرقت سیستماتیک بخش‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی به خاطر کسب و کار میهنی مشغول نیست.

علاوه بر این اعضای جلسه بین المللی دفاع سایبری Cyber Security Asia 2012 که درروزهای اول دسامبر برگزار شد به توافق نظر رسیدند که مشکل اصلی جهانی در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی در این است که دول نمی توانند در خصوص اینکه چه چیزی تروریسم سایبری به حساب می آید ،به تفاهم برسند. کار برنامه های موثر و مضر توسط دولت ها برای انجام جنگ سایبری حمایت می شود. اما هیچ کس نمی تواند ضمانت کند که این کارها به گسترش تروریسم کمک نکرده ، توانایی مدرنیزه کردن ویروس را داشته و به طور کامل می توان آنرا برای اهداف خود به کار برد. امروز ریسک بزرگی در شبکه های سایبری شخصی وجود داشته و درواقع یک کلیک تمام تمدن را خاموش می کند.
منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: