۱۴.۹.۹۱

اجلاس دوحه و اظهارات ضد ایرانی

در کنفرانس روابط ایران و شورای همکاریهای خلیج فارس که در دوحه برگزار شد یکی از سخنرانان اماراتی در سخنانی تحریک آمیز و مداخله جویانه جمهوری اسلامی را عامل بی ثباتی و مقصر اصلی تخریب روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد. او جمهوری اسلامی را متهم به جنگ طلبی و دخالت در امور داخلی ، توسعه طلبی و اشغالگری نمود و گفت تا زمانیکه یک سانتی متراز خاک کشورهای عربی (منظور جزایر سه گانه) در اختیار و اشغال کشور خارجی ( منظور ایران ) باشد ، ما رابطه خوب نخواهیم داشت.



موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سخنان توهین آمیز این مقام اماراتی گفت : سخنان شما کاملاً شبیه سخنان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. زمانی که انقلاب اسلامی ایران رخ داد و انقلاب ما چند ماهه بود، یک کشور عربی .... صدام حسین، به ایران تجاوز کرد و کشورهای حاشیه خلیج فارس ۱۰۰میلیارد دلار به وی کمک کردند.

وی افزود: صدام به دنبال تجزیه ایران بود و بخشی از خاک ایران را اشغال کرد و خوزستان ایران را عربستان نامید.

یک میلیون ایرانی شهید و زخمی شدند و و صدها میلیارد دلار هم به ایران خسارت خورد.
این یک نمونه بارز مداخله در امور داخلی، تهدید، جنگ طلبی، اشغالگری و توسعه طلبی بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت کردندو صدها اسناد منتشر شده وزارت خارجه آمریکا (ویکی لیکس) نشان میدهد که برخی از سران عرب منطقه آمریکا را دعوت به حمله به ایران نمودند و امروز هم آنها به غرب برای تشدید تحریمهاعلیه ایران فشار می آورند .


موسویان در عین حال گفت: اسرائیل ۴۰ سال است که خاک مصر (سینا ) را اشغال کرده است. مصر با اسرائیل رابطه برقرار کرده و از برقراری روابط با ایران خوداری می کند. اینها نمونه بارز بی‌اساس بودن ادعاهای شماست.
سید حسین موسویان در سخنرانی خود همچنین تاکید کرد: ۱۰ چالش همرمان منطقه خلیج فارس را تهدید می کند و آمریکا مجبور به ترک این منطقه و انتخاب گرینه همکاری با ایران است.
این دیپلمات سابق ایران در این کنفرانس که در روز دوم و سوم سپتامبر توسط روابط اعراب و جامعه جهانی برگزار شد و علاوه بر چهل اندیشمند، دیپلمات برجسته و ایرانشناس، نمایندگانی از کشورمان نیز حضور داشتند، سخنرانی کرد.


وی تاکید کرد : خلیج فارس با ۱۰چالش همزمان مواجه است؛ پروسه صلح خاورمیانه، تروریسم وافراط گرایی، برخورداری اسرائیل از سلاح هسته ای، نظامی شدن منطقه، حضور نظامی خارجی، اختلاف نظرها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، رویکرد متفاوت ایران و عراق با کشورهای عرب منطقه در مورد بحران سوریه و نیز عدم برخورداری منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی که ایران مبتکر طرح آن بوده است.


وی با تشریح دلائل و زمینه‌های بی‌اعتمادی بین ایران و کشورهای خلیج فارس افزود: دیر یا زود آمریکا مجبور به ترک خلیح فارس خواهد شد. دلیل اول اینکه آمریکا تصمیم گرفته ظرف چند سال آینده اولین تولید کننده نفت جهان و تا سال ۲۰۳۰صادر کننده نفت در جهان باشد.


موسویان ادامه داد: دلیل دوم اینکه با بروز قدرت‌های جدید مثل چین و هند، سیاست خارجی ایالات متحده از منطقه خلیج فارس و خاور میانه، به سمت آسیا پاسیفیک چرخش خواهد نمود. لذا کشورهای منطقه باید دوراندیشی داشته باشند.استقرار یک سیستم همکاریهای منطقه‌ای و خلیج فارس در زمینه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی بهترین وسیله اعتماد سازی و تأمین درازمدت صلح و ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی منطقه خلیج فارس خواهد بود.


دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در پایان سخنان خود۱۴ویژگی برای کارامدی چنین سیستمی را اینگونه برشمرد:


۱- همکاری منطقه‌ای باید شامل ایران و عراق و کشور‌های عضو شورای همکاریهای خلیج فارس باشد.
۲- کمیته مشترک امنیتی کلیه نگرانیهای امنیتی دوطرف در زمینه تروریسم، افراطی گرایی، مداخله احتمالی در امور داخلی یکدیگر را رسیدگی و برطرف کند.
۳- موانع روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به تدریج رفع شود .
۴- منطقه تجارت آزاد اقتصادی بین کشورهای منطقه تشکیل شود.
۵- امنیت صادرات نفت و انرژی تأمین گردد.
۶- کنسرسیوم مشترک همکاری‌های هسته‌ای بین کشور‌های منطقه خلیج فارس تشکیل گردد.
۷- نیروی مشترک نظامی برای حفظ امنیت خلیج فارس تشکیل گردد.
۸- ابتکار منطقه‌ای جهت اعتماد سازی خلیج فارس و خاور میانه از سلاح‌های کشتار جمعی سازماندهی شود.
۹- سابقه خرید سلاح‌های متعارف تحت کنترل در آید، تا منابع هایی برای توسعه اقتصادی آزاد گردد.
۱۰- طرحی برای خروج تدریجی نظامی قدرت‌های خارجی و جایگزینی آن با نیروهای نظامی منطقه برای حفظ منطقه خلیج فارس تهیه و عملیاتی گردد.
۱۱- مکانیزمی برای حل و فصل اختلافات کشور‌های منطقه به صورت مسالمت آمیز طراحی شود.
۱۲- تیم عملیاتی ویژه برای مدیریت بحران‌ها جاری در سوریه، عراق، افغانستان و بحرین و کشورهای دیگر منطقه تشکیل شود.
۱۳-تشنجات ایران و آمریکا با یک بسته جامع جهت مذاکرات مستقیم ایران وآمریکا مرتفع گردد.
۱۴- با سایر قدرت‌های جهانی همچون چین، روسیه، هند و اروپا در این زمینه همکاری فعال صورت گیرد..



هیچ نظری موجود نیست: