۶.۱۰.۹۱

کشورهای عربی‌ خلیج فارس قصد ایجاد یک فرماندهی واحد نظامی را دارند


شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس قصد دارد یک فرماندهی واحد نظامی را ایجاد کند. دبیر کل این سازمان در اجلاس سران شورا در بحرین این مطلب را گزارش داد. به گفته وی، رهبری واحد نیروهای مسلح زمینی، دریای و هوایی را مدیریت خواهد کرد. به نظر وی، این کار به تقویت امنیت جمعی در منطقه کمک خواهد کرد.


علاوه بر این، شرکت کنندگان اجلاس سران در اطلاعیه نهایی تمایل خود را به حرکت جلو در راه تحولات و تبدیل شورا به یک اتحادیه کشورهای عرب خلیج فارس را تایید کردند. بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی، عمان و عربستان سعودی شورای کشورهای عرب خلیج فارس را تشکیل می دهند.

در ضمن این شورای از جمهوری اسلامی خواستار خودداری از دخالت در امور داخلی آنها شدند.

در اطلاعیه منتشر شده در پایان اجلاس سران دو روزه شورای همکاری کشور‌های خلیج فارس در منامه گفته می شود: "شورا ناراحتی و محکومیت خود را از دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی اعضای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس ابراز کرد و از جمهوری اسلامی خواستار پایان دادن به این سیاست شد".
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اطلاعیه اجلاس سران شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس حاکی از خواسته‌های روسای سلطنت‌های عربی به خودداری ایران از دخالت در امور داخلی آنها را مورد انتقاد شدید قرار داد.

روز چهارشنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که کشورهای عربی خلیج فارس با فرار از واقعیت، مسئولیت بر مشکلات داخلی را به عهده دیگران می گذارند. دیپلمات ایرانی اظهار داشت که "متهم کردن دیگران یا کاربرد روش‌های تضییقی راه اشتباهی برای رفع نیازهای جامعه است."

پیش از این، مقامات بحرین که عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس می باشد، بارها دولت جمهوری اسلامی را به حمایت از احساسات مخالف در این کشور متهم می کرد.



منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: