۲۷.۹.۹۱

برخی از مهم‌ترین رویدادهای جهان در هفته‌ای که گذشت

قاچاق کوکائین
پلیس فرودگاه بارسلون اسپانیا زنی ۲۷ ساله اهل پاناما را بازداشت کرد. پلیس که به رفتار وی مشکوک شده بود، در بازرسی متوجه دستمالی خونین دور سینه‌های این زن شد. وی در بازجویی اقرار کرد که قاچاقچیان کلمبیایی او را مجبور به عمل جراحی کرده و یک کیلو و ۴۰۰ گرم کوکائین را در پستان او جاسازی کرده‌اند. پس از این‌که حال این زن رو به وخامت گذاشت، وی با یک عمل جراحی و خروج بسته‌های کوکائین از مرگ حتمی نجات یافت.



جابجایی رکورد گرد مولر توسط مسی
ليونل مسی٬ ستاره تيم فوتبال بارسلونا به رکورد جديدی دست يافت. او با زدن دو گل در بازی تيم‌های رئالبتيس و بارسلونا تعداد گل‌هايش را در يک فصل به ۸۶ رساند. مسی ۲۵ ساله با زدن اين گل‌ها رکورد چهل ساله گرد مولر٬ فوتباليست مشهور آلمانی را شکست.


جایزه صلح نوبل برای اتحادیه اروپا
رهبران ومسئولان ارشد اتحاديه اروپا روز دوشنبه (۱۰ دسامبر) در اسلو پايتخت نروژ، جايزه صلح نوبل سال ۲۰۱۲ را دريافت کردند. کميته اهدای جايزه صلح نوبل تصميم گرفت به خاطر تاثير اتحاديه اروپا در برقراری صلح در قاره‌ای که پيش از اين با دو جنگ جهانی روبرو بوده ، اين جايزه را برای سال ۲۰۱۲ به اين اتحاديه اعطا کند.


هوگوچاوز و بیماری سرطان
هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه (۱۰ دسامبر/۲۰ آذر) برای ادامه درمان سرطان به کوبا رفت. وی چند ماه پیش گفته بود که درمان شده، اما روز شنبه اعلام کرد که بیماری بازگشته و برای چهارمین بار باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. وی پیش از رفتن به کوبا، معاون خود "نیکولاس مادورو"(سمت راست) را بعنوان جانشین معرفی کرد و کشور را از ورود به اختلافات و درگیری‌های سیاسی برحذر داشت.


استعفای نخست‌وزیر مالی
خبر استعفای نخست‌وزیر مالی در نخستین ساعات روز سه‌شنبه (۱۱ دسامبر / ۲۱ آذر) از تلویزیون این کشور پخش شد. شیخ مودیبو دیارا، نخست‌وزیر مالی، چند ساعت پس از بازداشت توسط سربازان اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است. دیارا که از ماه آوریل سمت نخست‌وزیری دولت انتقالی آشتی ملی را بر عهده دارد، خواستار دخالت نظامی نیروهای بین‌المللی است. شمال مالی از ماه ژوئن در کنترل اسلام‌گرایان نزدیک به شبکه القاعده و شورشیان جدایی‌طلب طوارق قرار دارد.



افزایش پناهجویان سوری
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از افزایش تعداد پناهجویان سوری خبر داد. این نهاد تعداد پناهجویان سوری را بیش از پانصدهزار نفر تخمین زده است. به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان، روزانه حدود سه هزار سوری به پناهجویان اضافه می‌شود. درگیری‌های خونین در سوریه کماکان ادامه دارد و روزانه ده‌ها قربانی می‌گیرد.


درگذشت اسطوره موسیقی هند
بنیاد راوی شانکار شامگاه سه‌شنبه (۱۱ دسامبر / ۲۱ آذر) اعلام کرد که این سیتارنواز و موسیقیدان پرآوازه هندی در سن ۹۲ سالگی در پی عمل جراحی درگذشته است. او که سه بار موفق به دریافت جایزه معتبر گرمی شده بود، موسیقی هندی را در غرب محبوب ساخت و بر موسیقی پاپ و راک نیز تاثیر گذاشت.


برگزاری نشست دوستان سوریه
نشست "دوستان سوریه" در مراکش با حضور ۱۰۰ کشور، ائتلاف نیروهای مخالف و انقلابی سوریه را بعنوان نماینده مشروع مردم این کشور به رسمیت شناخت. در بیانیه نهایی این نشست تاکید شد که بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه مشروعیت خود را از دست داده است.


جایزه اتحادیه اروپا به دو ایرانی
جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا "ساخارف" روز چهارشنبه (۱۲ دسامبر/ ۲۲ آذر) در غیاب نسرین ستوده و جعفر پناهی به آنان اعطا شد. مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در سخنان خود تاکید کرد که پارلمان اروپا با این کار خواسته نشان دهد که در کنار کسانی که برای حقوق انسانی خود تلاش می‌کنند ایستاده و اجازه نمی‌دهد حکومت‌هایی مثل جمهوری اسلامی ایران این انسان‌ها را حذف و سرکوب کنند.

پرتاب موشکی کره شمالی
کره شمالی روز چهارشنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کرد که یک موشک دوربرد را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. به گزارش خبرگزاری کره شمالی ، این موشک، ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است. ژاپن، کره جنوبی و آمریکا این اقدام کره شمالی را پوششی برای آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و نقض دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانستند.


درگیری در پارلمان اوکراین
نخستین جلسات پارلمان جدید اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۱۲ و ۱۳ دسامبر) به درگیری کشیده شد. زدوخورد بین طرفداران و مخالفان دولت انتخاب رئیس پارلمان را تحت‌الشعاع قرار داد.



استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه
آمریکا دو واحد از موشک‌های پدافندی "پاتریوت" را به همراه ۴۰۰ پرسنل ارتش به مرزهای مشترک ترکیه و سوریه می‌فرستد. ارتش هلند نیز با ارسال دو واحد از این موشک‌ها در این عملیات شرکت می‌کند. مجلس فدرال آلمان هم روز جمعه (۱۴ دسامبر/۲۴ آذر) با اکثریتی قاطع ارسال موشک‌های پدافندی "پاتریوت" و ۴۰۰ سرباز آلمانی را به ترکیه تصویب کرد. جنگ داخلی سوریه ابعادی جدید به خود گرفته و ارتش اسد با موشک‌های کوتاه‌برد به جنگ شورشیان رفته است.



اسلام‌گرایان، عاملان احتمالی بمب‌گذاری در شهر بن
در پی کشف یک ساک حاوی بمب در ایستگاه مرکزی راه‌آهن شهر بن تحقیق در مورد عاملان این اقدام آغاز شد. طبق اعلام دادستانی کل آلمان شواهدی مبنی بر ارتباط این ماجرا با اسلام‌گرایان افراطی به دست آمده است. روز دوشنبه (۱۰ دسامبر) در یکی از سکوهای ایستگاه مرکزی راه‌آهن شهر بن ساک آبی رنگی کشف شد که حاوی مواد منفجره بود.



تظاهرات اعتراضی در مسکو علیه پوتین
صدها تن از مردم روسیه روز شنبه (۱۵ دسامبر/ ۲۵ آذر) به خیابان‌های مسکو، پایتخت این کشور آمده و به رغم ممنوعیت راه‌پیمایی در نخستین سالروز جنبش اعتراضی کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان مسکو شعارهایی برای آزادی زندانیان سیاسی و روسیه‌ای بدون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور سر دادند. پلیس تعداد زیادی، از جمله چهره‌های برجسته مخالفان را دستگیر کرد.



معرفی نامزدهای گلدن گلوب
روز پنجشنبه (۱۳ دسامبر) فیلم "لینکلن" به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، در هفت بخش در صف نامزدهای امسال جوایز گلدن گلوب قرار گرفت. این فیلم به زندگی سیاسی آبراهام لینکلن، رئیس جمهوری آمریکا در سال‌های پایانی جنگ داخلی و تنش‌های مربوط به لغو برده‌داری می‌پردازد.



تیراندازی و کشتار خونین در یک دبستان آمریکا
آمریکا در بهت تراژدی خونین در یک دبستان در ایالت کانتیکات فرو رفت. پیش از ظهر جمعه (۱۴ دسامبر) جوان ۲۰ ساله‌ای وارد دبستانی در شهر نیوتاون این ایالت شد و دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه را به رگبار بست. در این حادثه ۱۸ کودک بلافاصله کشته شدند و دو دانش‌آموز دیگر در بیمارستان جان باختند. آدام لانزا، پیش از حمله به مدرسه‌ی "ساندی هوک" مادر خود را نیز که معلم این دبستان بوده، به قتل رسانده بود.

هیچ نظری موجود نیست: