۲۴.۹.۹۱

دعوت رسمی باراک اوباما از حامد کرزی


رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که وی قرار است ماه آینده میلادی با باراک اوباما در واشنگتن دیدار و در مورد نقش آینده آمریکا در افغانستان گفت و گو کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس خبری با حضور لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا در کابل اعلام کرد که وی و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در مورد اینکه چه تعداد از نیروهای آمریکایی پس از پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند گفت وگو کنند.

اوباما اعلام کرده است که آمریکا، افغانستان را به حال خود رها نخواهد کرد و این خطر وجود دارد که پس از سال ۲۰۱۴ به دنبال خروج نیروهای ناتو از افغانستان شبه نظامیان القاعده بار دیگر بخواهند در افغانستان نفوذ کنند.

اوباما هنوز در مورد سطح و شمار نیروهای آمریکایی که قرار است پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند تصمیم گیری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار می رود در دیدار آتی حامد کرزای و باراک اوباما که به گفته پانه تا قرار است اوایل ژانویه در واشنگتن برگزار شود دو طرف در مورد چشم انداز ایجاد روندی برای صلح با طالبان بحث و تبادل نظر کنند.

این اظهارات کرزای در حالی مطرح شده است که لئون پانه تا در افغانستان با فرمانده نیروهای آمریکایی در این کشور دیدار و گفت وگو کرد. مهمترین پیام سفر دو روزه پانه تا به افغانستان این بود که به افغان‌ها اطمینان داده شود این کشور پس از سال ۲۰۱۴ به حال خود رها نخواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا عنوان داشته که کرزای به دعوت اوباما به واشنگتن می رود.

انتظار می رود که در دیدار واشنگتن در مورد موافقتنامه امنیتی میان دو کشور نیز بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وزیر دفاع آمریکا روز، چهارشنبه، در یک سفر غیر منتظره وارد افغانستان شد.

پیشتر روزنامه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که مقام‌های آمریکایی در حال بحث روی تعداد و شکل نیروهایی هستند که می خواهند پس از ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند.

وال استریت ژورنال گزارش داده که اگر مقام‌های افغانستان موافقت کنند، آمریکا می خواهد ۱۰ هزار سرباز این کشور پس از ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: