۲۳.۹.۹۱

جلوگیری از خشکی دریای خزر


شور‌های عضو کنوانسیون تهران – روسیه،جمهوری آذربایجان، قزاقستان،ترکمنستان و ایران پروتکل الحاقی جهت جلوگیری از خشکی دریای خزر را امضا کردند. نتیجه اساسی چهارمین اجلاسیه کنفرانس کشور‌های عضو آن معاهده که کنوانسیون تهران نامیده می‌شود چنین است. در نشست مسکو وزیران حفاظت محیط زیست پنج کشور حاشیه دریای خزر ،کارمندان برنامه توسعه سازمان ملل متحد،سازمان بین‌المللی دریایی و نیز نمایندگان رشته نفت و گاز و بازرگانان شرکت کردند.


رئیس برنامه تحقیقات زیست محیطی انستیتوی اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه «سرگئی روگینکو» سند امضا شده در مسکو را دارای اهمیت حیاتی برای حفظ محیط زیست دریای خزر دانسته گفت:

"دریای خزر – اکو سیستم منحصر بفرد است که در آن بیش از ۴۰۰ نوع از موجودات زنده به زندگی می‌کنند و مشهورترین آن‌ها سگ دریایی و ماهی خاویار خزر است.حالا این سیستم زیست محیطی در وضع بحرانی قرار گرفته ،علت اینکه در سال‌های اخیر به مسایل نفوذ آلاینده‌های معیشتی و صنعتی آثار حاصله از استخراج و حمل گسترده نفت افزوده شده است .به این خاطر در نشست قبلی پروتکل الحاقی – ضمیمه کنوانسیون تهران پذیرفته شده که اعمال کشور‌های عضو در صورت نشت لکه نفتی در پهنای آبی خزر را تشریح می می‌کند".

حل مسایل زیست محیطی دریای خزر به یک سلسله از موضوع‌های دیگر وابسته است،مهمترین آن‌ها – دسترسی به برخورد کمابیش مشترک و واحد به تأمین امنیت آن آبگیر و تعیین رژیم حقوقی دریای خزر است.تمامی مجموعه مسایل دریای خزر هم بصورت پنج جانبه و هم در سطح ملی بررسی می شوند.تقریبا بلافاصله پس از پایان نشست مسکو نتایج آن در کنفرانس ملی ساری در باره دریای خزر از ۱۴ تا ۱۵ دسامبر بررسی خواهد شد

منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: