۱۰.۹.۹۱

فلسطین گواهی تولد خود را از سازمان ملل تحویل گرفت!


تلاش فراوان فلسطینی‌ها برای احقاق حق خود باعث شد تا از میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۱۳۸ کشور به ارتقا سطح فلسطین به موقعیت "دولت ناظر" در این سازمان رای مثبت دادند.

این نخستین گام بزرگ ملت فلسطین در راه مبازارت سیاسی خود برای احیای حقوق خود و حرکت مهم برای تشکیل کشور مستقل می باشد.

رهبر دولت خودگردان فلسطین با ابراز شادی از از این پیروزی، مصوبه سازمان ملل را گواهی تولد ملت فلسطین خواند.

منبع: صدای روسیه





با وجود مخالفت آمریکا، اسرائیل و هفت کشور دیگر، از پیش هم انتظار می‌رفت بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کشور به این درخواست رای مثبت بدهند.

امروز همچنین ۴۱ کشور از جمله بریتانیا و آلمان به درخواست فلسطینی ها رای ممتنع دادند. جمهوری چک، کانادا، جزایر مارشال و پاناما هم از کشورهایی بودند که در کنار امریکا و اسرائیل ایستادند.

به این ترتیب، ‌برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر خواهد شد. این ترفیع به ظاهر کوچک می‌تواند برای اسرائیل پیامدهای جدی داشته در پی داشته باشد.

حالا طرف فلسطینی قادر خواهد بود تا در برابر ساخت و سازها در کرانه غربی رود اردن و بسیاری از موارد اختلافش با اسرائیل به نهادهای بین المللی شکایت کند.

تصاویر زنده تلویزیونی از رام الله لحظاتی پس از تصویب درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی، از جشن و سرور فلسطینیان در خیابان ها حکایت دارد.

این رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روزی اتفاق افتاد (۲۹ نوامبر) که ۶۵ سال پیش مصوبه دیگری موجب شکل گیری کشور اسرائیل شده بود.

در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ این مجمع با تصویب قطعنامه ۱۸۱ به تقسیم فلسطین به دو کشور مجزا برای یهودیان و اعراب ساکن آن رای داد، قطعنامه‌ای که کشورهای عرب آن را رد کردند.

کشورهایی چون آمریکا، کانادا و دیگر مخالفان رای گیری امروز می گویند ارتقای وضعیت تشکیلات فلسطینی نباید به روند مذاکرات صلح و توافقات میان اسرائیل و فلسطینی ها در جریان توافقنامه ۱۹۹۳ اسلو آسیب بزند.

این در حالی است که طرف فلسطینی هم با استناد به توافقنامه اسلو می گوید بخش های مهمی از کرانه غربی رود اردن طی دو دهه گذشته و از طریق حملات نظامی یا ساخت و سازهای اسرائیلی به طور نظام یافته ای از غزه جدا شده است.

فلسطینی‌ها سالهاست که به دنبال تصویب عصویت خود تحت عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل هستند و تلاش می کنند که سرزمین هایی چون رام الله، کرانه غربی رود اردن، غزه و مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ را یکپارچه و زیر پرچم فلسطین درآورند.

این در حالی است که طرف اسرائیلی هم با انتقاد از فلسطینی ها می گوید آنها هیچگاه اسرائیل را به عنوان یک سرزمین یهودی نشین به رسمیت نشناخته اند؛ در حالی که مطابق رای اعضای سازمان ملل متحد برای تشکیل دو سرزمین یهودی نشین و غرب نشین در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ اسرائیل یک کشور محسوب می شود.

ران پروسر، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد امروز و در آستانه تصویب ارتقای عضویت فلسطینی ها گفت: "هیچ چیز نمی تواند مشکلات میان اسرائیل و فلسطینی ها را حل کند مگر مذاکره."

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم در این باره گفت: "حامیان قطعنامه امروز (فلسطینی ها) به دنبال یک کشور مستقل و کارآمد فلسطینی هستند که در کنار اسرائیل با صلح و آرامش استقرار یابد. ما هم همینطور، اما ما همواره به صراحت گفته ایم که ایجاد چنین کشوری برای فلسطینیان و حل تمام مسائل نهایی تنها از راه مذارکات اساسی و مستقیم بین دو طرف امکان پذیر است."

ارتقای وضعیت تشکیلات فلسطینی در سازمان ملل متحد، همچنین به محمود عباس کمک خواهد کرد تا برای عضویت در آژانس های سازمان ملل متحد درخواست کند.

هیچ نظری موجود نیست: