۷.۹.۹۱

اسرائیل- حماس بعد از مبارزه


محمود الظاهر یکی از بنیانگذاران حماس بیان داشت که ایران کمک های مالی و نظامی خود را به گروهک های فلسطینی در غزه افزایش می دهد. این رهبر حماس تاکید نمود: " ما انتخاب دیگری نداریم ، که اسلحه را توسط راه های ممکن وارد نماییم " در خصوص این بیانات الظاهر چه می توان گفت؟


ولادیمیر ساژین این مطلب را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

این بیانات گواه یک مطلب است: اسرائیل در نتیجه عملیات های هشت روزه " ستون ابری " خسارات جدی به نیروهای حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه وارد کرده است. به همین دلیل شرایط این گروهک ها در غزه سخت تر شده اما هنوز امیدی هست : ایران برای کمک به بازسازی پتانسیل های نظامی آنها می شتابد.

در عین حال مسائلی بروز می کند ، اینکه چطور از ایران اسلحه وارد کنند؟ در خصوص نوع اسلحه کما بیش مشخص است. اصلی ترین ابزار آلات جنگی حماس تا این اواخر ، موشک های " کاسام " بوده است که از لوله های معمولی ساخته شده است یا باصطلاح با دستپاچگی ساخته اند. قابل توجه است که سوخت آن ترکیبی از شکر معمولی و نیترات پتاسیم است. محدوده عمل این " لوله شکری" کمتر از 10 کیلومتر بوده و دقت پرتاب آن تقریبا صفر است. جدی ترین مدل ، موشک 122 میلی متری مشابه " گرادام " روسی است. دوربرد آن تقریبا 40 کیلومتر بوده و کلاهک آن 20 کیلوگرم است. این اسلحه می تواند به دشمن آسیب برساند اما درجه دقت آن کافی نیست. توانایی های نظامی راکت های مشابه به درد حماس نمی خورد. ایرانی ها برای کمک حاضرند. موشک " فجر-5 " در " تئاتر عملیات های نظامی اسرائیل و حماس " یک اسلحه معجزه آسا است. با طول تقریبا 6.5 متر ، وزن یک تن ، کلاهکی به وزن 90 کیلو و دوربرد 75 کیلومتر که قادر است ضربات مشخص و قابل توجهی به دشمن صهیونیسم و ضمنا به دو پایتخت مهم اسرائیلی یعنی تل آویو و اورشلیم وارد کند.

اما چطور آنرا به نواز غزه ای که در محاصره است برسانند؟ بر اساس اطلاعات جاسوسان اسرائیلی چنین راهی انتخاب شده است. در بندر عباس ایران موشک فجر-5 را در کشتی گذاشته اند و از طریق دریای عرب و احمر به سودان می فرستند و در پایگاه ها به صورت جداگانه انبار می کنند. از آنجا قاچاقچیان حرفه ای محلی با اتومبیل ها ویا حتی هلی کوپترها اجزای موشک را به سینای مصر می برند. بعد از آن به وسیله تونل های مخفی زیر زمینی به حماس در غزه می رسانند. بر اساس برخی از اطلاعات ، کارشناس ایرانی از سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در آنجا موشک را دوباره روی هم سوار می کنند و برای پرتاب آماده می سازند.

ایرانیان تاکید می کنند که به غزه موشک نمی فرستند اما تکنولوژی های تولید آنرا صادر می کنند. تاییده ی بسیار شبهه برانگیزیست. ساخت چنین سیستم موشکی در شرایط نبود زیر ساخت های صنعتی در غزه عملا غیر ممکن است ، اما می توان از بخش های آماده شده آنرا ساخت. علاوه بر این تهران متخصصین نظامی خود را برای ماموریت به غزه می فرستد. بر اساس اسناد اسرائیلی طی سه روز پس از خبر آشتی سه مهندس ایرانی و متخصص در زمینه تجهیزات موشکی و اسلحه با پاسپورت های تقلبی به طور مخفی از مرز مصر وارد غزه شده اند. همه آنها از نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

در روزهای آینده چه اتفاقاتی در نوار غزه رخ خواهد داد؟ ولادیمیر یوسیف کارشناس نظامی و رئیس مرکز تحقیقات سیاسی و اجتماعی روسی در این باره می گوید :

حالا می توان حدس زد که اوضاع در نوار غزه چه خواهد شد؟ مشخص است که حماس ضمن دریافت کمک های ویژه از جمله مالی از قطر و مصر به آرامی اما به صورت اجتناب ناپذیر در حال دور شدن از ایران است. ایران با تمام نیرو ( از جمله با موشکها ) سعی دارد این روند را متوقف سازد. طبیعتا حماس از ایران به خاطر اسلحه سپاسگذاری می کند اما راه خود را بدون توقف نیز ادامه می دهد.

آیا مبارزین حماس حملات گسترده و متناوب به اسرائیل را شروع می کنند وقتی زیر ساخت های خود را بسازند و انبارهای مهمات بد خود را با انواع راکت های خوب ایرانی پر کنند؟ این امر به بسیاری فاکتورها ربط دارد اما شاید ایران در نوبت آخر باشد.

بدین ترتیب باید یاد آوری شود که اسرائیل نه تنها هر نوع اسلحه ای را که از ایران به غزه فرستاده می شود نابود کند بلکه برای پاسخ گویی به تهدیدات احتمالی حماس و هم حمله مستقیم به ایرانی که هم در زمینه اتمی و هم در مسائل فلسطیل و اسرائیل مداخله می کند آماده است .شرایط دشوار و متغیر است و بدیهی است در چهار چوب منطقه خاور نزدیک قرار دارد.

بنابراین تصاویر پس از مبارزات باصطلاح " ستون ابری" در هاله ای از ابهام بوده و آینده ای رنگین و درخشان تقریبا دیده نمی شود.


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: