۱.۹.۹۱

درگیری اسرائیل- حماس : به نفع چه کسی است ؟


درگیری مسلحانه بین اسرائیل و حماس در نوار غزه ادامه دارد ، اگر چه اشاراتی وجود دارد مبنی بر این که در روزهای آینده ممکن است آشتی وصلح برای توافق در خصوص آتش بس کامل صورت گیرد. تشدید درگیری های مسلحانه به طور گسترده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد این مذاکرات از شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شده و با بحث های خانگی به اتمام می رسد. مسئله اصلی و ابدی برای این مباحثات این است: برای چه کسی سود دارد یعنی به روز و مبرم است.

ولادیمیر ساژین این مطلب را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.


درواقع درگیری اسرائیل و حماس برای چه کسی سودمند است؟ در اینجا ممکن است نقطه نظرات متفاوتی بروز کند اما بسیاری براین گمانند که در وهله اول به نفع ایران است. به عقیده برخی از تحلیل گران تهران درگیری مسلحانه را آغاز کرده است. البته ایرانیان ماشه اولین پرتاب موشک به سمت اسرائیل را نکشیدند. در عین حال این گمان وجود دارد که این کار را نه حماس بلکه مبارزینی از یک سازمان دیگر می توانستند انجام دهند ، مواردی که در حال حاضر با منافع تهران هماهنگی دارد. وقتی اسرائیل پاسخ حمله را داد به ویژه اینکه تشخیص نداد چه کسی این کار را کرده است حماس وارد درگیری شد.

مشخص است که ارتباط بین ایران و اسرائیل این اواخر به شدت وخیم شده است. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدت ها پیش همانطور که خود گفت " آماده کشیدن ماشه است " . در این شرایط بهترین تصمیم برای تهران این بود یعنی اسرائیل به درگیری با حماس کشیده شود. بدین ترتیب از حملات احتمالی از طرف اسرائیل رهایی می یابد.

قابل ذکر است که دولت اسرائیل هم در این درگیری نمونه " تعقیب ایرانی " را تایید می کند. در بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل آمده است : " نوار غزه ، پایگاه مرزی ایران است. ایران مبارزین را آموزش و تمرین می دهد ، میلیون ها دلار برای سازمان های تروریستی خرج می کند. " در اورشلیم معتقدند که ایران اسلحه و مهمات را به غزه می فرستداز جمله سخن درباره موشک " فجر-5" است . رئیس جمهور اسرائیل شیمون پرس معتقد است که اکنون مقامات ایرانی مخالف آشتی بوده و حماس را به ادامه تیراندازی موشکی کشور اسرائیل ترغیب می کند. این کارها چه نفعی برای ایران دارد؟ برای آنکه هر اندازه که می شود هر چه بیشتر از این آب گل آلود ماهی بگیرد در واقع از درگیری بین اسرائیل و حماس.

رهبر سیاسی – نظامی اسرائیل چه؟ این رهبری دقیقا می توانست همین کار را بکند. طی دوره های طولانی از بخش نوار غزه موشک های پرتاب می شدند. ارتش اسرائیل پاسخ دفاعی می داد ، و عملیات های نظامی گسترده و وسیعی صورت نمی گرفت. چرا الان این اوضاع وخیم به وجود آمده است؟ ولادیمیر یوسیف کارشناس نظامی و رئیس مرکز روسی تحقیقات اجتماعی – سیاسی در این باره می گوید :

تنها یک پاسخ وجود دارد این کار به نفع اسرائیل است. درگیری اتمی اسرائیل و ایران به نقطه های بحرانی خود رسیده است. اسرائیل برای حمله آماده می شود اما در صورت حمله اسرائیل به ایران در پشت سرش مبارزین حماس هستند که ممکن است جبهه دوم ضد اسرائیلی بسازند . شرایط جنگ اگر حتی توسط ایران به طور کامل شروع نشده باشد اما کاملا پاسخ به آن سودمند است و به اسرائیل هم نفع می رساند یعنی تجهیزات نظامی خطرناک حماس را نابود می کند. اکنون مبارزین این گروهک طی یک هفته مبارزه تمامی ذخایر نظامی خود را به نفع اسرائیل از دست داده اند. در عین حال اسرائیل عملا منابع نظامی باقی مانده حماس و زیر ساخت های آنها را نیز نابود کرده است.

بدیهی است که اسرائیل در جریان عملیات " ستون ابری" تقریبا 1200هدف را نابود کرده است و در زمان عملیات " سرب مذاب" در دسامبر سال 2008 وژانویه سال 2009 کلا 150 هدف را بر اساس اطلاعات اسرائیلی نابود کرده بود. اکنون اسرائیل می تواند آشتی کند یعنی خطر حمله از پشت دیگر برایش وجود ندارد.

بدین ترتیب می توان به این نتیجه رسید که این درگیری غیر منتظره بین اسرائیل و حماس ،اگرچه برای مدت زمان طولانی نهفته شده بود نه تنها به نفع ایران بلکه به سود اسرائیل بود. اسرائیل عملا از عملیات " ستون ابری" سود برد . سود ایران تنها تبلیغاتی است. اما همه اینها برای تضمین امنیت خود کافی نیست.


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: