۲۲.۸.۹۱

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به برچیدن پایگاه نظامی در پارچین پرداخت


روز یکشنبه یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت مقامات ایرانی واقعا به برچیدن پایگاه نظامی "پارچین" در نزدیکی تهران پرداختند. آمانو در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس "فرانس پرس" در مورد از بین بردن پایگاه نظامی "پرچین" گفت: "بله، این اقدامات (برچیدن پایگاه) در پارچین انجام می شود.


اما در حال حاضر من نمی توانم اطلاعات بیشتر را بدهم". در اوایل سپتامبر امسال، آمانو از ایران تامین اجازه ورود کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به "پارچین" را خواست چون که با توجه به داده هلی آژانس در ماه اوت در این پایگاه "راه اندازی کارهای فعال"، از جمله عملیات خاکریزی مشاهده می شد.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایرانی از ساختمانها را در پارچین تخریب می کردند و از آنجا خاک برای پنهان کردن واقعیت انجام آزمایش های هسته ای ز این پایگاه خاک را بیرون نی آوردند. همانطور که بعدا فریدون عباسی دوانی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد، علت امتناع از اجازه ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به پارچین این است که در آنجا واحدهای نظامی وجود دارد و فعالیت آنان به برنامه هسته ای ایران هیچ ارتباطی ندارد. بنابراین، توافقنامه با آژانس بین المللی در مورد انجام بازرسی شامل این واحد ها نمی باشد.

تهران منکر آن نیست که اورانیوم را تا میزان 20 درصد غنی سازی می کند اما ادعا می کند که برنامه هسته ای آن صرفا در رفع نیازهای برق کشور اجرا می شود.


منبع: صدای روسیه

هیچ نظری موجود نیست: