۱۷.۵.۹۱

واکنش علویان ترکیه به اظهارات توهین آمیز عردوغان

اظهارات نژاد پرستانه و منفور نخست وزیر ترکی- فرد بیسوادی به نام رجب عردوغان- در مورد یکی از عبادتگاه‌های علویان ایرانی‌ تبار و تشبیه آن به "عجوبه" با واکنش محافل علوی این کشور روبرو شد.( در زمان جنگ جهانی‌ نخست و در پی فروپاچی امپراتوری پارس ها، غرب ایران که اکنون ترکیه نامیده میشود به دست قبایل بغایت وحشی و بدوی ترک افتاده و میلیون‌ها ایرانی‌ تبارِ کرد، علوی و ارامنی به جرم ایرانی‌ بودن توسط ترک‌های وحشی قتلعام شدند.)
بگزارش دفتر خبرگزاری فارس در کردستان اشغالی ، به دنبال اظهارات رجب طیب عردوغان نخست وزیر ترکی در یک برنامه گفتگوی تلویزیونی درباره علویان و تشبیه یکی از عبادتگاه‌های علوی تبارهای ترکیه به "عجوبه" به معنای بسیار زشت و غیرقابل نگاه کردن، آقای محرم ارجان رئیس انجمن علوی قره جه احمد سلطان در واکنش به این اظهارات، سخنان عردوغان را تحریک آمیز و در راستای گسترش کین و نفرت ارزیابی کرد.

ارجان تصریح کرد اگر عبادتگاه‌های علویان موسوم به "جم اوی" در ترکیه غیرقانونی و قاچاق محسوب می شود، گناه این امر را نه در میان علویان، بلکه در مسئولین شبکه ترریستی ترکی‌ باید جستجو کرد.

وی افزود: از آنجایی که جم اوی از سوی دولت ترکیه عبادتگاه محسوب نمیشود، لذا مجوز رسمی ساخت هم به این مکانها داده نمیشود و در طرح‌های توسعه عمرانی شهری جای نمیگیرد و این تبعیض تقریبا در مورد تمامی ۹۰۰ جم اوی موجود در ترکیه صادق است.

ارجان گفت: در حالیکه نخست وزیر ترکیه باید از تمامی ادیان و اعتقادات در یک فاصله مساوی قرار گیرد تشبیه عبادتگاه علویان به عجوبه از سوی وی اقدامی تحریک آمیز و در راستای گسترش کین و نفرت بوده و این کار کاملا آگاهانه و هدفمند صورت می گیرد. هدف از این کار تحریک علویان و وادار کردن جامعه علوی به ریختن به خیابان‌ها است، اما علویان ترکیه هرگز آلت دست این قبیل تحریکات نمی شوند.

وی در خاتمه ضمن محکوم کردن اظهارات عردوغان گفت در واقع عجوبه همین ذهنیتی است که در جامعه ترکیه تبعیض اعمال میکند.

پیش از این نیز برخی محافل سیاسی و کارشناسان مسائل منطقه رجب طیبِ بیسواد و بارکش سابق بازار انکارا را به دشمنی با سوریه به دلیل حاکمیت علوی در این کشور متهم کرده بودند.

منبع: دیپلماسی

هیچ نظری موجود نیست: