۱۲.۵.۹۱

فروش گستردۀ سلاح های آمریکایی به اعراب منطقه


آسوشیتدپرس در گزارشی مفصل نوشته است : در حالی که سپاه پاسداران ایران منظماً سرگرم برگزاری رزمایش در آب های خلیج فارس است، دولت آمریکا سرگرم فروش مقادیر قابل توجه ای اسلحه به کلیه کشورهای عربی منطقه برای مقابله با تهدید امنیتی و اتمی ایران است.

وزارت دفاع آمریکا به اطلاع کنگرۀ این کشور رسانده که تنها در دو ماه گذشته ایالات متحد آمریکا مبلغ یازده میلیارد و سیصد میلیون دلار اسلحه به کویت و قطر فروخته که در کنار آمریکا نقش مهمی در تأمین امنیت آبراه بین المللی خلیج فارس دارند.

سلاح های فروخته شده به این دو کشور که شامل سامانۀ دفاع ضدموشکی "پاتریوت" و هلی کوپترهای "آپاچ" می شود در قیاس با قرارداد فروش ۶۰ میلیارد دلار سلاح به دولت عربستان نسبتاً ناچیز به نظر می رسد. بر اساس قراردادی که سال گذشته میان واشنگتن و ریاض به امضا رسید، دولت آمریکا متعهد شده است که هشتاد فروند از سری جدید هواپیماهای "اف -۱۵" و همچنین سامانۀ موشک های ردیاب و دیگر تجهیزات را در اختیار دولت عربستان قرار بدهد.

فروش اسلحه از سوی آمریکا نیازمند موافقت کنگرۀ این کشور است. اما، نمایندگان کنگره نیز ندرتاً با فروش اسلحۀ آمریکا به کشورهای متحد این کشور در خلیج فارس و منطقه مخالفت می کنند. دولت آمریکا در نظر دارد سیزده هزار و پانصد سرباز و نیروی نظامی خود را در کویت حفظ کند که یکی از وظایف جدیدشان انجام مداخلات سریع نظامی است. دولت آمریکا همچنین دهها فروند هواپیماهای جنگی اش را در پایگاه های هوایی امارات متحد عربی و عربستان مستقر کرده و قرار است در سپتامبر آینده نیروی دریایی آمریکا مانور نظامی مشترکی با بیست کشور در آبهای خلیج فارس برگزار کند.

برگزاری این مانور مشترک پیامی است به دولت ایران که هر از چندگاهی تهدید می کند که تنگۀ هرمز را خواهد بست. نیروی دریایی آمریکا هم اکنون دو ناو هواپیمابر خود را در آبهای خلیج فارس مستقر کرده و ناو "پونسه" نیز که از آن به عنوان پایگاه فرماندهی شناور یاد می شود وارد خلیج فارس شده است.

کویت که به تازگی ۴ میلیارد و دویست میلیون دلار موشک های ردیاب "پاتریوت" از آمریکا خریداری کرده، قصد دارد ۳۰۰ موشک "هلفایر" از آمریکا خریداری کند که قابل پرتاب توسط هلیکوپترها و هواپیماهای بدون سرنشین است.

وزارت دفاع آمریکا که یکی از مراکز فرماندهی خود را در قطر مستقر کرده قصد دارد بیش از شصت فروند هلیکوپترهای "آپاچ"، "بلاک هاک" و "سی هاک" را به مبلغ شش میلیارد و ششصد میلیون دلار به دولت منامه بفروشد.



منبع



هیچ نظری موجود نیست: