۱۵.۵.۹۱

سفیر انگلیس اسرائیل در حال فروپاشی است

بگزارش روزنامه القدس ، چاپ لندن! وی در اینباره گفت: این درحالیستکه اسرائیل سختیهای بسیاری را متوجه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه کرده است و همچنان بطور غیر قانونی در حال ساخت شهرکهای مسکونی در زمینهایی است که واقعا مالک آنها فلسطینیهای کرانه باختری هستند.

سایت شبکه ۱۰ اسرائیل ضمن انتشار این اظهارات به نقل از سفیر مکارِ انگلیس در تلاویو همچنین نوشت، هرکس در دنیا که نگران جایگاه اسرائیل است باید دریابد که جایگاه این رژیم روزبروز در حال ضعیف شدن است و لحظه بلحظه از تایید این رژیم نزد جهانیان کاسته میشود و به اعتقاد من این روند سرعت تازه‌ای بخود گرفته است.( بر پدر حرامزاد دروغگو لعنت)

وی تاکید میکند، منظور من افراد عادی نیستند بلکه نمایندگان پارلمان و شخصیت مهم جهانی هستند که یک بیک از تایید اسرائیل منصرف میشوند.

سفیر دلقک انگلیس همچنین یادآور میشود، دولت عبری سرمایه گذاری‌های بسیاری در بخش رسانه‌ای‌اش می کند اما مردم نه اعتنایی به آنها می کنند و نه به رسانه‌های اسرائیلی اهمیت میدهند اگرچه این مردم کارشناس نیستند ولی خوب را از بد بخوبی تشخیص میدهند و براحتی خوراک تبلیغاتی اسرائیلی‌ها را نمیپذیرند. آنها بروشنی میبینند که هر روز در زمین‌های غیر قانونی و اشغالی شهرک سازی می شود و بخوبی هر روز از اتفاقاتی که در کرانه باختری و غزه رخ میدهد، آگاهند و همه امور مرتبط به آن مناطق را بطور روزانه میخوانند.

متیو گلد سپس به اختلاف تازه‌ای که میان دولت اسرائیل با شبکه خبری بی‌بی سی رخ داده اشاره می کند و میگوید که این شبکه برای هر کشوری که در بازی‌های المپیک لندن شرکت کرده است صفحه جدیدی در وبسایت خود باز کرده و ضمن نام بردن از پایتخت آن کشور توصیفاتی درباره آن نوشته است، اما درباره اسرائیل نه تنها نامی از پایتخت آن نیاورده بلکه تصویری را نیز منتشر کرده است که در آن یک سرباز اسرائیلی با یک جوان فلسطینی درگیر می شود. این نشان میدهد که افکار عمومی انگلیس نیز نسبت به اسرائیل بدبین هستند و دیگر رفتارهای خصمانه، تبعیض آمیز و نژادپرستانه آنرا نمیپذیرند.

در این سایت آمده است که متیو گولد خود یهودی متولد لندن است که از تندروترین افراد تایید کننده اسرائیل محسوب میشود اما متیو میگوید که نمیتواند این حقیقت را کتمان کند که اسرائیلی که با تلاشهای بسیار پس از سالها توانست مواضع جهانیان را نسبت بخود تغییر دهد اکنون شاهد است که صبر جهانیان از رفتارهایش بسر آمده و درصدد اقدام برای رفع وضعیت نابسامان و تبعیض آمیز فعلی است.

در همین رابطه روزنامه آرتص بنقل از مسئولان عالی رتبه اسرائیلی نوشت که دولت انگلیس در هفته‌های اخیر پیامهای بسیاری را به بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسانده و از وی خواسته است که بطور رسمی از ترکیه بابت کشته شدن ۹ شهروند ترک در جریان کاروان کشتی آزادی به غزه عذرخواهی کند تا راهی برای بهبود روابط تلاویو – آنکارا حاصل شود. این روزنامه همچنین مینویسد از همان روزهای ابتدایی که روابط اسرائیل و ترکیه متشنج شد، دیپلمات‌های انگلیسی‌ همکاری‌های گسترده‌ای را با همتایان امریکایی و آلمانی‌شان آغاز کردند تا روابط اسرائیل و ترکیه را بهبود بخشند یا حداقل از افزایش تنش‌ها در روابط دو طرف جلوگیری کنند ولی تاکنون تلاش‌هایشان راه بجایی نبرده است. با آغاز ناآرامیهای سوریه تلاش‌های دیپلمات‌های انگلیسی با هماهنگی کاخ سفید در این رابطه دو چندان شده است. دیپلماتهای انگلیسی‌ و امریکایی امیدوارند که بحران سوریه بتواند مصالح مشترکی را میان تلاویو و آنکارا بوجود بیاورد که دو طرف را وادار کند که برای اصلاح روابط خود گام بر دارند.

به اعتقاد برخی مسئولان عالیرتبه در واشنگتن و لندن بهبودی روابط میان دو طرف تنها در سایه سهیم شدن هر دو در آرام ساختن فضای جاری در خاورمیانه امکان پذیر است.

یک دیپلمات اسرائیلی در اینباره میگوید که تلاشهای دیپلماتهای انگلیسی‌ تا کنون راه بجایی نبرده است اگرچه همچنان آنها به تلاش‌های خود ادامه میدهند.

یک منبع آگاه در اینباره میگوید که ترکا همچنان به عذرخواهی از اسرائیل پافشاری میکنند و بروشنی میخواهند که اسرائیل به خانواده‌های کشته شده ترک غرامت بدهد.

نتانیاهو هرگونه عذرخواهی را بشدت رد کرده است. گفته میشود که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی در تشدید این مواضع دخالت دارد.

این درحالیستکه منابع نزدیک به کابینه نتانیاهو و وزارت امور خارجه اسرائیل میگویند که لیبرمن و موشه یعلون، معاون نخست وزیر بر این اعتقادند که مصالح اسرائیل و ترکیه در مورد بحران سوریه بهیچوجه به یکدیگر نزدیک نیست و لزومی ندارد که تلاویو برای بهبودی روابط با آنکارا گام بردارد. بگفته آنها ترکیه امیدوار است که بحران سوریه بگونه‌ای تمام شود که اخوان المسلمین بر سر کار آیند و ایدئولوژی حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر آنکارا را پیش بگیرند که این مساله بهیچوجه با مصالح تلاویو همخوانی ندارد.


هیچ نظری موجود نیست: